IS200 Nie włącza się wentylator chłodnicy, zagotowany silnik
: 15 mar 2017, o 08:36
Witam, chcę opisać wszystko dokładnie i wyczerpująco, więc będzie sporo czytania.. zacznę od początku.
IS200 2000r. Podczas wakacji 2016 będąc za granicą, zagotowałem silnik. Cóż, przyzwyczailem sie, ze wskazówka zawsze pokazywala poziom, nawet w korkach, i jakoś stracilem czujność. Zorientowalem sie dopiero widząc parę wydobywajaca się spod maski, był to plyn chlodniczy uciekający z przewodów i spadający na rozgrzane elementy. Spostrzegłem, że eskazówka była już sporo za polem czerwonym, z pół centymetra i poczułem ze auto cale lekko drga. Nie spostrzeglem wcześniej, ze coś jest nie tak, bo nie załączyl sie wentylator, a auto pracowało zupełnie normalnie do tego momentu. Wentylator pracowal kiedyś normalnie i włączał się nawet na jałowym biegu wiosną. Póżniej już nie pamietam, ale problemów z temp silnika nie było do czasu zagotowania.
Uzupelnilem plyn, wrocilem do PL i od tego czasu juz jakies pół roku wskazówka nigdy nie przekroczyła poziomu - ale wentylatora też już nie słyszałem. Uznalem, ze zajmę się tym na lato, bo szła zima, problem znikł, a kasy nigdy za dużo.
Płynu od zagotowania mam ciągle około 1cm ponad poziom max w zbiorniku wyrównawczym. Nic nie ubywa. Auto pracuje idealnie - ale chcę sprawdzić układ chłodniczy by zapobiec podobnej sytuacji.
1. A więc, jak mogę sprawdzić, czy wentylator/termostat działa poprawnie? Silnik/płyn nie chce uzyskać wyższej temp.. nawet jak go mocno cisnę na wysokie obroty przy niskich predkosciach. Na postoju na jałowym lub z wyższymi obrotami też nic. Posiadam LPG, wiec powinno sie latwiej uzyskać wysoką temp, lecz nie potrafię.
2. Jeśli już sprawdzę i zobaczę, ze wentylator dziala poprawnie - co jeszcze może nie dzialać? Czujnik temperatury raczej jest ok, bo pokazuje realne temperatury od włączenia do rozgrzania silnika.
3. Gdzie znajduje się termowłącznik/czujnik wentylatora?
Możliwe, ze sam coś popsułem:
W maju/czerwcu ubiegłego roku majsterkując przy elektronice, poprzez przypadkowe zwarcie spaliłem sterownik od zamka centralnego. Wskazówka poziomu paliwa też zaczęła świrować pokazując złe wskazania. Musialem jeździć z wypiętym bezp od drzwi, który o dziwo jakoś na to wszystko wpływał. (Spalił sie sterownik MPX, taka puszka po stronie kierowcy nad bezpiecznikami). Z uszkodzen znalazlem tylko to.
Wymienilem całą puszkę, lecz nie znalazlem identycznej, jaką miałem. Kupilem używkę za 30zł o nieco innych numerach (pewnie z innego rocznika albo z wersji RHD, nie wiem) i teraz nie dzialaja mi awaryjne przy zamykaniu z pilota (przy otwarciu dzialaja), a przy otwieraniu opóźnienie otwarcia drzwi to okolo 2s od przyciśnięcia pilota. Reszta dziala jak nalezy wiec zostawilem jak jest, bo mi to nie przeszkadza.
Wszystkie bezpieczniki sprawdzilem, są ok. Watpię, że ma to jakiś związek z problemem, ale wolalem napisać, bo może jednak coś mogło się stać i wentylator przestał reagować, lub ten sterownik mógł za coś jeszcze odpowiadać i teraz nie przekazuje jakiejś informacji, tak jak to jest w przypadku centralnego zamka opisanego wyzej. W czerwcu zakladalem tez LPG u Damiana Piekarczyka. Nie pamietam czy wentylator pracowal po tej usterce lub po instalacji gazu.
Pozdrawiam, kazda uwaga się przyda. Dzieki.
IS200 2000r. Podczas wakacji 2016 będąc za granicą, zagotowałem silnik. Cóż, przyzwyczailem sie, ze wskazówka zawsze pokazywala poziom, nawet w korkach, i jakoś stracilem czujność. Zorientowalem sie dopiero widząc parę wydobywajaca się spod maski, był to plyn chlodniczy uciekający z przewodów i spadający na rozgrzane elementy. Spostrzegłem, że eskazówka była już sporo za polem czerwonym, z pół centymetra i poczułem ze auto cale lekko drga. Nie spostrzeglem wcześniej, ze coś jest nie tak, bo nie załączyl sie wentylator, a auto pracowało zupełnie normalnie do tego momentu. Wentylator pracowal kiedyś normalnie i włączał się nawet na jałowym biegu wiosną. Póżniej już nie pamietam, ale problemów z temp silnika nie było do czasu zagotowania.
Uzupelnilem plyn, wrocilem do PL i od tego czasu juz jakies pół roku wskazówka nigdy nie przekroczyła poziomu - ale wentylatora też już nie słyszałem. Uznalem, ze zajmę się tym na lato, bo szła zima, problem znikł, a kasy nigdy za dużo.
Płynu od zagotowania mam ciągle około 1cm ponad poziom max w zbiorniku wyrównawczym. Nic nie ubywa. Auto pracuje idealnie - ale chcę sprawdzić układ chłodniczy by zapobiec podobnej sytuacji.
1. A więc, jak mogę sprawdzić, czy wentylator/termostat działa poprawnie? Silnik/płyn nie chce uzyskać wyższej temp.. nawet jak go mocno cisnę na wysokie obroty przy niskich predkosciach. Na postoju na jałowym lub z wyższymi obrotami też nic. Posiadam LPG, wiec powinno sie latwiej uzyskać wysoką temp, lecz nie potrafię.
2. Jeśli już sprawdzę i zobaczę, ze wentylator dziala poprawnie - co jeszcze może nie dzialać? Czujnik temperatury raczej jest ok, bo pokazuje realne temperatury od włączenia do rozgrzania silnika.
3. Gdzie znajduje się termowłącznik/czujnik wentylatora?
Możliwe, ze sam coś popsułem:
W maju/czerwcu ubiegłego roku majsterkując przy elektronice, poprzez przypadkowe zwarcie spaliłem sterownik od zamka centralnego. Wskazówka poziomu paliwa też zaczęła świrować pokazując złe wskazania. Musialem jeździć z wypiętym bezp od drzwi, który o dziwo jakoś na to wszystko wpływał. (Spalił sie sterownik MPX, taka puszka po stronie kierowcy nad bezpiecznikami). Z uszkodzen znalazlem tylko to.
Wymienilem całą puszkę, lecz nie znalazlem identycznej, jaką miałem. Kupilem używkę za 30zł o nieco innych numerach (pewnie z innego rocznika albo z wersji RHD, nie wiem) i teraz nie dzialaja mi awaryjne przy zamykaniu z pilota (przy otwarciu dzialaja), a przy otwieraniu opóźnienie otwarcia drzwi to okolo 2s od przyciśnięcia pilota. Reszta dziala jak nalezy wiec zostawilem jak jest, bo mi to nie przeszkadza.
Wszystkie bezpieczniki sprawdzilem, są ok. Watpię, że ma to jakiś związek z problemem, ale wolalem napisać, bo może jednak coś mogło się stać i wentylator przestał reagować, lub ten sterownik mógł za coś jeszcze odpowiadać i teraz nie przekazuje jakiejś informacji, tak jak to jest w przypadku centralnego zamka opisanego wyzej. W czerwcu zakladalem tez LPG u Damiana Piekarczyka. Nie pamietam czy wentylator pracowal po tej usterce lub po instalacji gazu.
Pozdrawiam, kazda uwaga się przyda. Dzieki.