Nie gorsze, ale jest to kompromis między optymalnym smarowaniem a ekonomika silnika. Producent zakłada że jego auto nie będzi eksploatowane w ekstramalnych warunkach stąd optymalny 5W30. Opory są większę przy rozruchu ale nie gorsze smarowanie!!!. Film przy zimnym silniku jest gruby i trudniej go zerwać. Oczywiście olej nie może być za gęsty, to chyba wiadomo. Tak, przepływ przez filtr jest powiązany z ciśnieniem w układzie smarowania.michalm320 pisze:Tak tak i właśnie po to producent każe lać 5W30 żeby było gorsze smarowanie. Bzdury piszesz dziecko drogie. Im gęstszy olej tym gorsze smarowanie przy rozruchu, szczególnie w naszym zimowym klimacie gdzie nierzadko jest -20 st. W kwestii filtrów to nie tylko chodzi o samo filtrowanie ale również o odpowiednie ciśnienie.janasek pisze:10W40 jest najpopularnieszm olejem do silników w PL i chyba naodpowiedniejszym do naszego klimatu. Im gęstszy olej tym lepsze smarowanie, ale też większe opory co może zwiększyć np. zużycie paliwa. Syntetyk ma cieńszy film czyli zachodzi ryzyko że film się zerwie i będzie gorsze smarowanie. Oleje np 10W60 stosuje się w sporcie a np 5W30 w samochodach gdzie ma być np niższe zuzycie paliwa (mniejsze opory = auto bardziej ekonomiczne). Nam chyba nie chodzi do końca o ekonomie a o jak nalepsze zabezpieczenie naszego silnika przed zużyciem. Moim zdaniem możesz zmienić na np. 5W30 ale po co? Ten jest ok, wymień tylko filtr (i nie musi być originalny - miałeś pecha i pewnie jest jakaś wada produkcyjna) i mam nadzieję że będzie wszystko w porządku
Pozdro.
Pozdro
Pozdrawiam