Narf pisze:
jesli po wycieciu kata max moment sie nie zmieni i max moc tez nie to oznacza ze auto nie bedzie lepiej jechalo?
Oprócz zmiany wartości są jeszcze zmiany przebiegu i to jest nieraz bardziej odczuwalne.Jak kiedyś zapanowała moda na montowanie sportowych filtrów,ludzie wywalali fabryczne doloty,zakładali jakies badziewia,spadała moc silnika,jednak zmiana przebiegu momentu powodowała jego agresywne narastanie zamiast płaskiego przebiegu.Dlatego koleś wciskał gaz,silnik zaczynał mulić,w pewnym momencie nagłe przyspieszenie i miał odczucie zwiekszenia mocy.
Co do paliw to z tym jest różnie.Jezeli silnik nie jest przystosowany do paliwa o większym oktanie żadnych efektów nie mamy.Gdy zwiekszamy stopień sprężania i zwykłe paliwo w wyniku wzrostu ciśnienia i temperatury powoduje samozapłony jak w dieslu,to wtedy jest koniecznośc lania paliwa wysokooktanowego.Niby baza benzyn jest taka sama,zmieniają się proporcje dodatków myjących,obniżających zdolność samozapłonu itp.Baza powinna być taka sama,powinna być,ale czy jest?
Kiedyś spotkałem pewnego gościa,który opowiadał mi o swojej pracy w pewnej firmie która robiła przekrety na dystrybucji paliw.W pewnym okresie z odpadów chemicznych robili etylinę w której nie było benzyny tylko rozpuszczalniki.Specjalny silnik testowy zakupiony do sprawdzania parametrów spalania wykazywał wiekszą kalorycznośc takiego paliwa,jednak na tym się jego zalety kończyły.My też nie wiemy co lejemy do swoich zbiorników.