Strona 1 z 18

IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu biegów

: 15 sty 2015, o 13:04
autor: marekmost
Witam.

Od pewnego czasu w moim ISie pojawił się problem ze zmianą biegów.
- Najczęstszym objawem jest opór przy wrzucaniu biegów 1,2,3,4 , a przy redukcji jest jeszcze gorzej (przy próbie zmiany biegu lewarek nie chce wejść w położenie biegu - jakby coś blokowało) dopiero po przytrzymaniu lewarka przez chwilę biegi wchodzą.
- Po odpaleniu silnika słychać jakieś odgłosy, po wciśnięciu sprzęgła odgłosy znikają - problem znika całkowicie po rozgrzaniu auta,
- Sporadycznie po wrzuceniu 1 na postoju słychać jakby jakieś uderzenie,
- dość często zdarza się zgrzytanie przy wrzucaniu 2.

Powyższe usterki nasilają się wraz z obniżeniem temperatury. Np przy temperaturach ujemnych podczas próby wrzucania 1 lub 2 słychać świst. Po wrzuceniu biegu świst znika.

Dodam, że problem z wrzucaniem i redukcją biegów nastąpił po przejechaniu ok 200km na nowym sprzęgle. Początkowo zmieniłem na BluePrinta, lecz po kilku wizytach w warsztacie mechanik uznał, że sprzęgło jest wadliwe i zmieiłem jeszcze raz ale już na AISINa - problem nie ustąpił. Zdaniem mechanika dwumas jest w bardzo dobrym stanie. Płyn także był zmieniany.

Przebieg auta to 200 tys. km.
Olej zmieniał poprzedni właściciel przy przebiegu ok 195 tys. km - Motul Gear 300 75W90.

Co może być przyczyną powyższych usterek? Myślicie, że przyszedł czas na wymianę skrzyni w moim aucie? Czy może najpierw spróbować wymienić olej? Jeśli tak to na jaki, bo z tego co wyczytałem na forum to sporo osób poleca właśnie tego Motula i nie wiem czy jest sens.
Jeszcze nurtujące mnie pytanie odnośnie skrzyń biegów w ISach. Wszystkie IS200 miały identyczne skrzynie manualne niezależnie od rocznika czy wersji przed i po lifcie?

Pozdrawiam.

Re: IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu bie

: 15 sty 2015, o 13:18
autor: dawidek106
Witam, u mnie występuje sporadycznie na nagrzanym silniku, że ciężko wchodzi 1 i wsteczny. Mam nowe sprzęgło AISIN przejechane ok 10 tyś km. Ponoć te skrzynie tak mają.

Re: IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu bie

: 16 sty 2015, o 11:30
autor: marekmost
Powiem szczerze, że taka praca skrzyni zabiera całkowitą przyjemność z jazdy. Auto mam nie cały rok i taka niespodzianka mnie spotkała. Chyba jednak zdecyduję się na wymianę skrzyni. Tylko właśnie nie wiem czy każda skrzynia od IS200 będzie pasowała.

IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu biegów

: 16 sty 2015, o 12:39
autor: Jarek.K
Skrzynie sa jakie sa zmieniłem i mam spokój.Zgłoś sie do Riki ma pewnie coś na stanie.

Re: IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu bie

: 16 sty 2015, o 13:30
autor: owczar
Zanim zdecydujesz się na wymianę skrzyni warto wypróbować trochę rzadszy olej. Jeśli po rozgrzaniu problem ustępuje to sprobowalbym olej rover mtf 94 inaczej texaco mtf 75w80. To olej dedykowany do skrzyń Rovera i hondy. Wyraźnie poprawia pracę synchronizatorow.

Olej przetestowany na kilkunastu skrzyniach od galanta. Tam też występują podobne problemy.

Re: IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu bie

: 16 sty 2015, o 13:34
autor: owczar
sklep.texpert.pl/75w-80-texaco-mtf-94-75w-80-1l-gl-4-rover,c719,p5085,pl.html


W galancie producent także zaleca 75w90, ale ten olej w niskich temp jest według mnie za gęsty.

Re: IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu bie

: 17 sty 2015, o 13:35
autor: marekmost
Po rozgrzaniu problem całkowicie nie ustępuje, zmniejszają się jedynie objawy. Dziś trasa 100km i przy wrzucaniu biegów słychać świst - najprawdopodobniej łożyska. No i synchronizatory dają o sobie cały czas znać. Podejrzewam, że rozwiązanie ze zmianą oleju może jedynie złagodzić objawy ale ich nie rozwiąże. Auta nie zamierzam się pozbywać, a wręcz przeciwnie chciałbym jeszcze nim pojeździć.
Jeśli nie znajdę żadnej skrzyni w dobrym stanie, to zdecyduję się na zmianę oleju.

Re: IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu bie

: 17 sty 2015, o 14:11
autor: owczar
Kupno używanej skrzyni to też nie rozwiązanie. Nawet jeśli przy zakupie będzie działała ok, to po czasie będzie działała jak Twoja. Ja bym naprawiał. Szczególnie, że autem chcesz jeszcze pojeździć. Te skrzynie nie są zbyt udane i czas każdej używki jest policzony. Gdyby to był niezniszczalny automat A650E, a Ty trafiłbyś awarię mechaniczną nie wynikającą z naturalnego zużycia lub wady konstrukcyjnej, to wtedy używka jak najbardziej.

Sam olej może diametralnie zmienić pracę synchronizatorów, ale niestety łożyska mogą się jeszcze bardziej odezwać jak są zużyte.
Ale świst przy zmianie biegów to raczej nie łożyska, a synchro. Łożyska objawiają się głośną pracą pod obciążeniem, kiedy siły wzdłużne od skośnych kół zębatych są największe. Dlatego łożyska będziesz słyszał najbardziej podczas przyśpieszania oraz podczas hamowania silnikiem. W którym momencie słyszysz świst? Czy już podczas wysprzęglania czy dopiero podczas próby wbicia biegu? Czy na każdym biegu objaw jest identyczny?


Wbrew pozorom naprawa skrzyni manualnej jest banalnie prosta, a po jej rozebraniu można organoleptycznie ocenić opłacalność naprawy i stan łożysk oraz synchronizatorów.

Re: IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu bie

: 17 sty 2015, o 16:00
autor: marekmost
Na pewno są słyszalne przy zmianie biegów. Sytuacja wygląda tak, że przy próbie wbicia biegu czuję wyraźny opór. Żeby bieg wszedł muszę albo mocniej popchnąć lewarek albo go chwilę przytrzymać i wtedy słychać świst. Jeszcze jedna rzecz, która może być ważna, a zapomniałem o niej napisać. Zdarza się też tak, że jadąc na 1 lub 2 i po wciśnięciu sprzęgła lewarek zaczyna latać przód/tył w zakresie biegu (nie spadając na luz).

Tak w ogóle to dzięki za zainteresowanie tematem i próbę pomocy.

Re: IS200 Manualna skrzynia biegów - opór przy wrzucaniu bie

: 17 mar 2015, o 09:14
autor: edis200
Podepne sie pod ten temacik bo nie ma sensu nowego zakladac. Zastanawiam sie nad wymiana łozysk w skrzynce poniewaz cholera wie jaka kupie uzywke (oczywiscie is 200 manual). Mam pdf tylko ze skrzynki 300setki a moja wyje na 2,4 i 6 do tego przy dluzszym postoju samochodu przy odpalaniu mam stukanie chwilowe ktore znacznie cichnie a czasem nie slychac jak wcisniete mam sprzegielko. Tarcza docisk oporowe aisina wymienione przy ok 200k przebiegu teraz przy 210k przebiegu zmieniony zamach na zaspawane od pana K. Otockiego i wlasnie zmienil sie oddzwiek pukania przy odpalaniu i jest zauwazalny praktycznie przy wiekszosci odpalan samochdu. Luz na walku sprzeglowym mialem zauwazalny i to pewnie bedzie sedno tych stukow. Olej zmienilem na motula 75w90 i poprawa zm biegow delikatna jest lecz wycie na tych co wymienilem biegach jest takie samo.
Kupno skrzyni uzywki moze byc poprawa lub tym samym co mam (wycie,szum,pukanie) wiec to takie kupowanie w ciemno, chyba ze ktos ma dobra nie wyjaca, szumiaca skrzynke :biggrin2: .
Moze ktos wymienial łozyska i podalby mi ilosc, oznaczenia łozysk, simeringow itp lub manuala w ktorym sa uwzglednione te czesci co podlegaja wymianie. Wymiana pewnie duzy koszt z tym ze moze mniejszy jak zakup kolejnych skrzyn, ktorych i tak raczej nie sprawdze przed zakupem