[is200] LSD Szpera oznaczenia.

Awatar użytkownika
endrju1
Lex Master
Posty: 1019
Rejestracja: 13 lut 2015, o 17:11
Model Lexusa: is200
Skąd:: LLB
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: endrju1 »

Nie jest to mit, rzeczywiście takie zdanie znajduje się w książce. Oczywiście innej sekcji jest podane co ile trzeba olej w moście wymieniać, ale naprawy nie przewidywali (choć pewnie nie przewidywali też kręcenia bączków i palenia gumy co drugie skrzyżowanie).
Mitem jest tylko, że mercedes omal nie zbankrutował przez to, że te auta były tak mocne.
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

dS pisze:Travis dobrze mówi. Ale pozwolę sobie uzupełnić jego wypowiedz.

W zwykłych autach szpera ma 20-30% , oznacza to ni mniej ni więcej że dopuszczalna jest różnica w prędkości obrotowej między kołami, a procenty mówią nam z jaką minimalną prędkością może kręcić się koło wolniejsze. Przy 20% jest to 20% prędkości koła szybszego.Czyli na 5 obr. koła szybszego koło wolniejsze musi się obrócić co najmniej 1.
Niestety mylisz pojęcia i to bardzo. Torsen jest układem mechanicznym, w którym prędkość kół nie ma najmniejszego znaczenia- to nie wiskoza. W układach typu torsen- jak sama nazwa wskazuje tor(que)sen(sing) mamy do czynienia z różnicą momentów obrotowych na każde koło. Teoria o sprężynce to już Twój własny wymysł, gdyż jest to absolutna bzdura.
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

Damian87 pisze:dokładnie, w BMW jest szpera pytkowa a to zupełnie co innego, u nas normalnie dyfer zachowuje się jak otwarty mechanizm różnicowy, dopiero kiedy jedno z kół dostaje uślizgu drugie też łapie i zaczyna się zabawa :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
dodam jeszcze że u nas jest torsen Typu T2 ze współczynnikiem TBR od 1,2:1 do 3:1 w przypadku 3:1 jedno koło dostaje 75% a drugi 25% momentu, natomiast w przypadku 1,2:1 jest to prawie 45%/55% czyli całkiem nieźle :D
No to zburzę troszkę Wasz szczęśliwy Świat- więcej momentu dostaje zawsze koło, które straciło przyczepność, a podział 1,2:1 zachodzi w przypadku, gdy przy lekkim dodaniu gazu na mokrej nawierzchni jedno z kół na chwilę dostało uślizgu. Czytam już "n"-tą stronę o rozpoznawaniu LSD i mam wrażenie, że połowa użytkowników myli LSD z zaspawanym na sztywno mostem. :laugh1: Teoria przytoczona przez jednego z użytkowników- dzieki LSD łatwiej zapanować nad pojazdem :szok: - wierutna bzdura, gdyż jest dokładnie odwrotnie. Układ różnicowy LSD znacznie łatwiej wpada w niekontrolowany poślizg, zatem taki samochód trudniej kontrolować. Proponuję poprosić znajomego posiadającego stare BMW z zespawanym mostem o możliwość zrobienia "ósemki" po deszczu na kostce pod marketem. Oczywiście nie chodzi o konkurs, kto zrobi więcej dymu, tylko kto przejedzie lepszym torem. Po co więc układy LSD? Kiedy się je stosuje? PRZY MOCNYCH SILNIKACH, gdyż przy ruszaniu i przyspieszaniu są bardziej efektywne- gdy przy dużej mocy nie posiadamy LSD, to stoimy w miejscu i palimy jedną gumę, gdyż niemal 100% momentu obrotowego ucieka na obracające się koło, a w przypadku IS-a z LSD ok. 30% pójdzie na to drugie. Co do przydatności LSD zimą- tu też nie jest tak prosto. Przy ruszaniu pod górkę LSD pomaga- przy pokonywaniu zakrętów przeszkadza. Zimą znacznie większym sprzymierzeńcem jest TRC. Każdy, kto mieszka poza miastem i już kilka tysięcy km zimą zrobił na kupionych za własne pieniądze oponach zapewne już wie, że na śniegu nie liczy sie wciśnięty do dechy gaz i pryskający spod opon śnieg- im mniejszy moment obrotowy na kołach, tym lepiej, zarówno na prostej, jak i w zakręcie- zwłaszcza przy napędzanej tylnej osi.
Ostatnio zmieniony 7 kwie 2017, o 17:46 przez HetmanW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
endrju1
Lex Master
Posty: 1019
Rejestracja: 13 lut 2015, o 17:11
Model Lexusa: is200
Skąd:: LLB
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: endrju1 »

HetmanW pisze:Po co więc układy LSD? Kiedy się je stosuje? PRZY MOCNYCH SILNIKACH, gdyż przy ruszaniu i przyspieszaniu są bardziej efektywne- gdy przy dużej mocy nie posiadamy LSD, to stoimy w miejscu i palimy jedną gumę, gdyż niemal 100% momentu obrotowego ucieka na obracające się koło, a w przypadku IS-a z LSD ok. 30% pójdzie na to drugie.
No tu się nie do końca zgodzę, może znawcą nie jestem i się mylę, ale z tego co mi na mechanice wytłumaczono, to torsen działa tak, że gdy różnica momentów jakie działają na 2 koła jest mniejsza niż zadana, to zachowuje się jak dyfer otwarty (dzięki czemu można autem normalnie skręcać), jednak kiedy różnica momentów będzie większa, to przekładnie ślimakowe zaciskają się na zębatkach i dyfer robi się sztywny (jak zaspawany), aż do ustania obciążenia, z wyjątkiem sytuacji, kiedy np jedno koło jest podniesione (nie działa na niego żadne tarcie), wtedy nie ma co zacisnąć przekładni ślimakowej i koło będzie się kręcić jak w dyfrze otwartym.
Ogólnie torsen nie jest urządzeniem potrafiącym odpowiednio procentowo rozłożyć momenty na koła, a jedynie potrafi zablokować się kiedy będą warunki ustalone przez producenta.
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

endrju1 pisze:
HetmanW pisze:Po co więc układy LSD? Kiedy się je stosuje? PRZY MOCNYCH SILNIKACH, gdyż przy ruszaniu i przyspieszaniu są bardziej efektywne- gdy przy dużej mocy nie posiadamy LSD, to stoimy w miejscu i palimy jedną gumę, gdyż niemal 100% momentu obrotowego ucieka na obracające się koło, a w przypadku IS-a z LSD ok. 30% pójdzie na to drugie.
No tu się nie do końca zgodzę, może znawcą nie jestem i się mylę, ale z tego co mi na mechanice wytłumaczono, to torsen działa tak, że gdy różnica momentów jakie działają na 2 koła jest mniejsza niż zadana, to zachowuje się jak dyfer otwarty (dzięki czemu można autem normalnie skręcać), jednak kiedy różnica momentów będzie większa, to przekładnie ślimakowe zaciskają się na zębatkach i dyfer robi się sztywny (jak zaspawany), aż do ustania obciążenia, z wyjątkiem sytuacji, kiedy np jedno koło jest podniesione (nie działa na niego żadne tarcie), wtedy nie ma co zacisnąć przekładni ślimakowej i koło będzie się kręcić jak w dyfrze otwartym.
Ogólnie torsen nie jest urządzeniem potrafiącym odpowiednio procentowo rozłożyć momenty na koła, a jedynie potrafi zablokować się kiedy będą warunki ustalone przez producenta.
Ja się z Tobą zgodzę, ale również nie do końca. Co do pierwszej części masz rację, ale w części "dyfer robi się sztywny (jak zaspawany)," już się mylisz. Jest to przekładnia o ograniczonym uślizgu, a nie blokada mostu. Zawsze przy uślizgu gdy różnica momentów przekroczy zadaną wartość będzie różnica w momentach przekazywanych na poszczególne koła. Model jaki przytoczyłeś wymagałby, aby torsen mógł przekazywać moment obrotowy w zakresie 0-100%, a jak wiesz niestety nie istnieją takie mechanizmy. Przy LSD podczas uślizgu jednego z kół, część momentu zostanie przekazana na drugie koło, ale będzie to mniejsza część. Układ otwarty nie będzie przekazywał prawie nic i pozwoli się kręcić "swobodnemu" kołu aż do momentu złapania przyczepności.
P.S.
Przeczytałęm drugi raz Twoją wypowiedź i wiem skąd błędne rozumowanie. Otóż Tobie na mechanice przedstawiono zasadę działania pierwszej wersji układu torsen i uwierz mi, że do niedawna myślałem w 100% tak, jak Ty. Niestety ze względu na brak konkretów na tym forum musiałem sam zasiegnąć informacji o LSD Lexusa- przepraszam- Toyoty z innych źródeł. Ta wersja montowana w IS-ach nie jest identyczna z starym układem torsen. Nie blokuje się automatycznie(co mogło prowadzić do awarii), a jedynie dzieli moment obrotowy pomiędzy koła.
Ostatnio zmieniony 7 kwie 2017, o 18:00 przez HetmanW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
endrju1
Lex Master
Posty: 1019
Rejestracja: 13 lut 2015, o 17:11
Model Lexusa: is200
Skąd:: LLB
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: endrju1 »

Podnieś sobie jedno koło, wyłącz TRC i próbuj ruszyć, zobaczysz że mimo że masz torsena to jedno koło będzie się kręcić, ale wystarczy że to koło choć lekko przytrze o ziemię, to torsen się zaciśnie i auto pojedzie. Sprawdzane w hondzie civic VTI właśnie z torsenem.
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

endrju1 pisze:Podnieś sobie jedno koło, wyłącz TRC i próbuj ruszyć, zobaczysz że mimo że masz torsena to jedno koło będzie się kręcić, ale wystarczy że to koło choć lekko przytrze o ziemię, to torsen się zaciśnie i auto pojedzie. Sprawdzane w hondzie civic VTI właśnie z torsenem.
W zasadzie odpowiedź masz w powyższym edicie mojego wcześniejszego posta. Torsen, to nie jest jeden układ- masz co najmniej 3 jego wersje, plus po kilka/ kilkanaście fantazji konstruktorów na temat każdej z nich i z tego co mi wiadomo, tylko pierwsza- od lat nie stosowana miała możliwość całkowitego zblokowania. Ale co tu dywagować na temat jakichś januszowych testów z podnoszeniem koła, czy ruszaniem z piskiem i liczeniem śladów- potentat w torsenach, czyli AUDI. Postaw quatro dwoma kołami na lodzie to się zdziwisz, że to AWD wcale nie będzie napędzało 4 kół, a jedynie 2- te, które będą w poślizgu. Dopiero reakcja ESP poruszy samochodem. Tam są 2 torseny.
Awatar użytkownika
endrju1
Lex Master
Posty: 1019
Rejestracja: 13 lut 2015, o 17:11
Model Lexusa: is200
Skąd:: LLB
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: endrju1 »

HetmanW pisze:Tam są 2 torseny.
Tak, ale 2 różne typy :)
Co do lexusa, nie wiem jaki typ tam montują, nie rozbierałem.
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

endrju1 pisze:
HetmanW pisze:Tam są 2 torseny.
Tak, ale 2 różne typy :)
Co do lexusa, nie wiem jaki typ tam montują, nie rozbierałem.
Tu masz przekroje, ale za cholerę nie mogę się tam dopatrzeć kluczowych elementów:
http://www.tezzaworld.com/viewtopic.php?t=8897
HetmanW
Lex user
Posty: 45
Rejestracja: 27 lut 2017, o 23:36
Model Lexusa: IS
Skąd:: Małopolska
Kontakt:

Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.

Post autor: HetmanW »

"Endrju 1" mnie trochę zbił z tropu i poszperałem troszkę konkretniej odnośnie torsena i LSD w IS-ach. Okazało się, że faktycznie troszkę się myliłem, :najper: ale tylko troszkę :smoke:
LSD na torsenie przenosi większy moment obrotowy na koło dysponujące większą przyczepnością- nie jak pisałem wcześniej na koło w uślizgu. Następna sprawa- pomimo, iż przenosi moment płynnie, to jak pisał Endrju 1 - nie reguluje go. Albo jest 50:50(przy braku poślizgu), albo pełna różnica zadana przez producenta, czyli np. 30:10. Po prostu przejście pomiędzy tymi wartościami jest płynne. Za pomyłkę i pisanie bzdur przepraszam.
Jednak co do reszty miałem rację- torsen NIGDY NIE BLOKUJE mostu. Torsen ze względu na swą konstrukcję po prostu przekazuje zadaną przez producenta CZĘŚĆ momentu obrotowego z koła o słabej przyczepności, na koło z lepszą przyczepnością.
Tłumacząc na nasze- jeśli z LSD zatrzymacie się prawym kołem na lodzie, gdzie moment obrotowy potrzebny do zerwania przyczepności wynosi powiedzmy 10N*m, a TBR torsena wynosi 3:1, to na koło stojące na asfalcie zostanie przekazane 3*10Nm, czyli marne 30N*m, a nie cały moment obrotowy z silnika. Czemu? Ponieważ silnik nie generuje pełnego momentu bez obciążenia pomimo odpowiedniej prędkości obrotowej.
Poniżej wklejam link do filmu tłumaczącego zasadę działania torsen-a. Nie pasowało mi coś w nim jednak i okazało się, że mówią tam bzdury, gdyż przekładnie używane w torsenach są budowane z ślimacznic innego typu, niż sugeruje autor. Te używane w torsenie nie blokują się(jak twierdzi lektor), ale po prostu przenoszą moment obrotowy, choć mniej skutecznie- czyli uślizgują się, ale w sposób ograniczony- no i macie wytłumaczenie skrótu LSD z drugiej strony ;-)
Dokładnie torsena opisał koleś o nicku "techdaemon" w komentarzu pod filmikiem i poparł go przykładami.
https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A
Mam nadzieję, że nie zagmatwałem.
ODPOWIEDZ

Wróć do „IS mk1 1998-2005”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości