Lexus IS 200 IS 300 - opis rozbudowany

Historia modeli oraz dane techniczne

Moderator: klexus

Lexus IS 200 IS 300 - opis rozbudowany

Postprzez biris77 » 1 mar 2011, o 20:47

Jest to najmniejszy i najciekawszy zarazem model Lexusa. IS 200 zaprezentowano po raz pierwszy w Genewie (marzec`98). Lexus odniósł duży sukces w USA, lecz w Europie cieszy się umiarkowanym powodzeniem. Tę sytuację ma zmienić IS 200 opracowany specjalnie z przeznaczeniem na rynek europejski. Najnowsze dzieło Lexusa ma sportowe aspiracje.

Niby nic szczególnego, ale już w nadwoziu Lexusa IS 200 łatwo dostrzec to „coś", czego tak bardzo brakuje wielu innym, produkowanym obecnie, samochodom. Co więcej, oryginalnych detali w wyglądzie IS 200 jest tyle, że każdemu chociaż jeden powinien przypaść do gustu. Może potężne koła szczelnie wypełniające pękate błotniki? Może charakterystyczne wybrzuszenie na pokrywie silnika? Może jedyne w swoim rodzaju tylne lampy? A może, po prostu, końcówka rury wydechowej o średnicy dwa razy większej niż w innych autach? Nieważne. Liczy się fakt, że IS 200 nie ma sobie podobnych.

Skąd na coraz bardziej zunifikowanym europejskim rynku motoryzacyjnym wziął się nagle taki oryginał?
Skoro nową markę zaakceptowano na wymagającym rynku za Oceanem, dlaczego nie spróbować jej sprzedać również na Starym Kontynencie? Ponieważ w Europie rynek samochodów luksusowych miał się całkiem nieźle, trzeba było znaleźć na to sposób. Lexus go znalazł i nazwał... „generacją GTi". Tym mianem określono ludzi w średnim wieku (35-45 lat), niezależnych, dla których istotne znaczenie ma fakt, czym jeżdżą, a nie ile ich to będzie kosztowało.
Tak właśnie doszło do powstania IS 200 - pierwszego Lexusa zrobionego z myślą o Europie i sprzedawanego tu obok modeli LS 400 i GS 300. Jego główni konkurenci to mocniejsze wersje Audi A4, BMW z serii „trójek" i Mercedesa klasy C. Pod względem oryginalności wnętrze IS 200 nie ustępuje wyglądowi zewnętrznemu. Jako pierwsze wpadają w oko nietypowo rozmieszczone zegary. Jest ich wprawdzie trochę za dużo jak na tak małą powierzchnię, co część z nich (wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, woltomierz i wskaźnik średniego zużycia paliwa) czyni nieczytelnymi, ale z odczytem wskazań obrotomierza i prędkościomierza nikt nie będzie miał problemu. Całość, po prostu, cieszy oko.
Dobrze wyprofilowany, elektrycznie regulowany fotel i mała (o średnicy zaledwie 365 mm), trójramienna sportowa kierownica zapraszają do środka. Trudno im się oprzeć, dlatego już po chwili siedzimy za kółkiem i próbujemy ustawić właściwą pozycję fotela i kierownicy. Niektórzy natrafią tu na małe trudności i konieczny będzie kompromis.

Na uwagę zasługują oryginalne zegary wyskalowane w MPH i KMH.

Oparcie fotela nie daje się bowiem ustawić w pozycji pionowej, a kolumna kierownicy reguluje się skokowo i tylko w pionie. Szkoda. Trzeba te mankamenty jakoś obejść, a jedynym na to sposobem jest przesunięcie całego fotela w przód. Wówczas nie ma już jednak szans na wyprostowanie lewej nogi przy wciśniętym nie wyzywamy na forum sprzęgła, a kolana lądują pod kierownicą. Pozycja odbiega zatem od wymarzonej, chociaż wciąż nie jest taka zła.
Za pośrednictwem układu wydechowego 155-konna jednostka o nietypowej konstrukcji wydaje z siebie cudownie brzmiące dźwięki. Dla prawdziwych miłośników prawdziwych samochodów będą one tym samym, czym dla koneserów muzyki poważnej są „Cztery pory roku" Vivaldiego. Najlepiej, gdyby nic kończyły się nigdy.

Dwulitrowy silnik Lexusa IS 200 zasługuje na miano nietypowego, bowiem przy swojej niewielkiej pojemności skokowej ma aż sześć cylindrów ustawionych w rzędzie, a całość jest umieszczona wzdłuż osi auta. Do tego należy dodać dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder i inteligentny układ zmiennych faz rozrządu VVT-i. Maksymalny moment obrotowy wynosi 195 Nm i jest do dyspozycji przy 4600 obr./min. Sama wartość momentu obrotowego i obroty, przy których jest uzyskiwany, robią dobre wrażenie. Biorąc jednak pod uwagę, że silnik ochoczo zaczyna ciągnąć dopiero od 3500-4000 obr/min (co wynika z przebiegu krzywej momentu obrotowego), zakres faktycznie wykorzystywanych obrotów silnika zawęża się i zmusza do częstej zmiany biegów.
I o to chodzi. Śmiało można powiedzieć ,że tak powinien działać mechanizm zmiany biegów we wszystkich samochodach. Żadnych luzów, krótkie drogi prowadzenia między kolejnymi, „ciasno" zestopniowanymi przełożeniami, pełna precyzja. Jakby tego było mało, konstruktorzy Lexusa przewidzieli jeszcze jedną nie lada atrakcję - sześć biegów. Trudno wyobrazić sobie desperata, który wobec takiego nagromadzenia dobrodziejstw techniki, zdecydowałby się wybrać automatyczną 4-biegową skrzynię biegów, wymagającą 9 000 złotych dopłaty. Zwłaszcza, że automatyczna skrzynia biegów powoduje znaczną utratę dynamiki. Przyznać jednak należy, że automat zmienia przełożenia błyskawicznie, bezszelestnie i miękko. Do tego jest on wspomagany przez układ sterujący ECT-iE, który analizuje poczynania kierowcy i dopasowuje tryb zmiany biegów do jego temperamentu.

IS 200 na rozpędzenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 10,1 s, a osiągane wtedy przyspieszenie przyjemnie dociska ciało kierowcy do fotela. Podobny jest również rezultat przyspieszania na wyższych biegach. Prędkość maksymalną, wynoszącą 215 km/h auto osiąga bez problemu.

Praktyka pokazuje, że nie zawsze dobre osiągi idą w parze z pewnymi właściwościami jezdnymi. Tym jednak, w wypadku Lexusa IS 200, również nie można niczego zarzucić. Wręcz przeciwnie. Układy przeniesienia napędu (na tylne koła!) i kierowniczy oraz zawieszenie to najmocniejsze strony tego auta. Aż dziwne, że tak znakomite właściwości jezdne udało się inżynierom pogodzić z dobrym komfortem resorowania. Niezależnie od obciążenia, IS 200 pewnie pokonuje zakręty, w warunkach ekstremalnych ujawniając jedynie niewielką, ale łatwą do opanowania, nadsterowność.

Lexusa IS 200 nie tylko łatwo rozpędzić i opanować w czasie jazdy, ale również zatrzymać. Ogromne, seryjnie montowane,17-calowe obręcze kół z lekkich stopów kryją za sobą potężne i niesłychanie wydajne hamulce. Droga hamowania ze 100 km/h do zatrzymania przy zimnych hamulcach i nieobciążonym aucie wynosi tylko 36 m. Niezależnie od obciążenia i temperatury układu hamulcowego opóźnienie w trakcie hamowania zawsze wynosi ponad 10m/s2 , co jest wynikiem rewelacyjnym.

Pod względem wyposażenia seryjnego Lexus IS 200 oferuje wszystko to, czego od auta tej klasy można wymagać - cztery poduszki powietrzne, ABS i TRC (Traction Control), automatyczną klimatyzację oraz wysokiej klasy sprzęt hi-fi ze zintegrowanym zmieniaczem płyt CD. Z całą pewnością Lexus IS 200 nie jest autem dla wszystkich i nie służy do wożenia rodziny czy przewozu bagażu. Tym jednak, którzy potrafią docenić jego oryginalność i znakomite właściwości jezdne, zrewanżuje się z nawiązką. To rasowy samochód.

Uwaga posiadacze żon i dzieci - to nie jest auto dla was, chyba że jako kolejny samochód w rodzinie. Wewnątrz nie jest tak przestronny jak wskazywałaby na to jego klasowa przynależność, a bagażnik ma skromniejszą pojemność niż w o dwie klasy mniejszej Sienie. Zużywa średnio 10,5 l benzyny na 100 km, wydaje charakterystyczne basowe dźwięki, a jego 6-biegowa „krótka" skrzynia wymaga częstego sięgania do lewarka. Komu to wszystko nie przeszkadza i ma zbędne 150 tys. zł może pofatygować się do salonu Lexusa.



Dane techniczne :

Silnik : rzędowy, sześciocylindrowy, umieszczony z przodu, wzdłużnie do osi pojazdu; dwa watki rozrządu, cztery zawory na cylinder, zmienne czasy faz rozrządu. Elektroniczny wielopunktowy wtrysk paliwa. Trójfunkcyjny regulowany katalizator. Średnica cylindra x skok tłoka 75,0 x 75,0 mm ; Stopień sprężania 10,0:1
Pojemność układu smarowania silnika 4,11 ; Pojemność układu chłodzenia 7,11
Akumulator 52 Ah ; Alternator 1200 W

Przeniesienie napędu : napęd na tylne kota; sześciobiegowa mechaniczna skrzynia biegów. Wielkość przełożeń: l. 3,874; II. 2,175; III. 1,484;IV. 1,223; V. 1,000; IV. 0,869: bieg wsteczny 3,672: przełożenie przekładni głównej 3,909:1.
pojemność skokowa 1988 cm3
typ silnika rzędowy sześciocylindrowy
max. moment obrotowy 195 Nm przy 4600 obr.
moc maksymalna 155 KM przy 6200 obr na minutę
prędkość max 215 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 sek.
skrzynia biegów 6 - biegowa manualna / automat
masa własna 1430 kg
pojemność zbiornika paliwa 70 litrów
szerokość / długość / wysokość 1720 mm / 4400 mm / 1410 mm
rozstaw osi 2670 mm
rozstaw kół (przód/tył) 1496 / 1486 mm

Podwozie : niezależne zawieszenie wszystkich kół. Z przodu podwójne wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona. Z tyłu podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe i amortyzatory. Stabilizator z przodu i z tyłu. Układ kierowniczy z przekładnią zębatkową i wspomaganiem hydraulicznym; 3 V4 obrotu kotem kierownicy: średnica zawracania w lewo/w prawo 11,0/10,9 m. Dwuobwodowy układ hamulcowy (z ABS, EBD i Traction Control); z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe.

Nadwozie : 5-miejscowy, 4-drzwiowy sedan .Współczynnik oporu powietrza 0,28
Masa własna 1430 kg ;
Dopuszczalne obciążenie 390 kg ;
Masa przyczepy niehamowanej 450 kg
Masa przyczepy hamowanej 1200 kg ;
Rozkład masy na osie p/t 52,8/47,2% ;
Pojemność bagażnika 400 l

Ciekawostka :
W Polsce IS ciągle oferowany był w wersji z dwulitrowym silnikiem, którego osiągi nie do końca potrafią spełnić oczekiwania nabywców. Jednak od 2003 jako wyposażenie dodatkowe do opisywanego modelu oferowany był kompresor. Okazuje się, że urządzenie kosztujące 20 tys. zł może znacznie zmienić moc silnika. Z marnych 155KM dostajemy już konkretniejsze 215 KM. Podkreślić należy, iż montaż kompresora nie powoduje utraty gwarancji.

Nowości

- Lexus IS 300 sedan, z mocniejszym silnikiem i nową przekładnią automatyczną sterowaną przyciskami
- IS 300 SportCross .

Nowe modele IS 300 mają trafić do sprzedaży w Europie we wrześniu 2001.
Lexus IS 300 sedan
IS 300 sedan wykorzystuje sprawdzone elementy poprzednika, sportowego, kompaktowego modelu IS 200, czyli m.in. podwozie. Niezależne zawieszenie tego auta zostało dostosowane do europejskich dróg. Nowoczesną konstrukcję podwójnych wahaczy trójkątnych zastosowano z przodu i z tyłu, starając się zachować równowagę między komfortem jazdy a precyzją prowadzenia. Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie zamontowano do półram, co podnosi komfort jazdy i przyczynia się do redukcji hałasu i wibracji normalnie przenoszonych na karoserię.

Na zewnątrz dokonano kilka poprawek stylistycznych. Dla tych, którym osiągi IS200 nie wystarczały ( 11,2 sek. do 100 km/h w IS200 z automatem to trochę długo), wprowadzono większy, 3-litrowy 6-cylindrowy rzędowy silnik, także w technologii VVT-i o mocy 214 KM, przy maksymalnym momencie obrotowym 288 Nm. Nowy silnik jest bardzo elastyczny, płynnie przyśpiesza na wyższych biegach już przy 2000 obr/min. Nowa jednostka charakteryzuje się także cichszą pracą. Nawet żwawe przyśpieszanie nie powoduje głośnego ryku, co zdarzało się IS200 na wyższych obrotach.

Nowością jest pięciostopniowa przekładnia automatyczna E-shift z systemem przyciskowej zmiany biegów. Przyciski umieszczone są na kierownicy, co pozwala zmieniać biegi szybciej i bardziej płynnie, a w konsekwencji - zapewnia wyższe osiągi oraz ułatwia prowadzenie auta. W pozycji D skrzynia pracuje jak zwykły automat. Przesuwając dzwignię do pozycji M , także podczas jazdy, możemy poczuć się jak kierowca bolidu F1 i zmieniać biegi przyciskami umieszczonymi na kole kierownicy. Biegi w dół redukuje się kciukiem, a do zmiany na wyższe biegi służą przyciski pod kołem kierownicy zmieniane palcem serdecznym lub wskazującym.

IS 300 - dane techniczne

pojemność skokowa 2997 cm3
typ silnika 6-cylindrowy, benzynowy, rzędowy , VVT-i, 24 V, DOHC
max. moment obrotowy 288 Nm przy 3800 obr.
moc maksymalna 214 KM przy 5800 obr na minutę
prędkość max 230 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 sek.
skrzynia biegów 5 - biegowa automatyczna z możliwością sterownia ręcznego
masa własna 1495 kg
pojemność zbiornika paliwa 70 litrów
szerokość / długość / wysokość 1725 mm / 4505 mm / 1430 mm
rozstaw osi 2670 mm
rozstaw kół (przód/tył) 1496 / 1486 mm

IS 300 SportCross
To nietypowe kombi ma być połączeniem dynamicznego Lexusa IS 300 ze wszechstronnością wykorzystania niemal rodzinnego, auta pięciodrzwiowego. W Europie będzie konkurować zapewne z takimi autami jak BMW 3 Touring czy Alfa Romeo 156 Sportwagon albo Mercedes C kombi. Podobnie jak u konkurentów, w nowym Lexusie mniej ważna jest pojemność bagażnika ( zaledwie 280 litrów do wysokości rolety maskującej i 416 przy załadunku pod sufit), a bardziej liczy się sportowy design nadwozia.

Z przodu wersja SportCross jest identyczna z sedanem, natomiast tył został ukształtowany jak w małym kombi. W drapieżną sylwetkę wbudowano wiele interesujących detali stylistycznych. Tylne drzwi mają nieco inny kształt, dodano okienka w przestrzeni bagażowej i - rzecz jasna - unoszone piąte drzwi, z niewielkim spoilerem u góry.

Karoserię IS 300 SportCross wzmocniono, zaś tył pojazdu został obciążony belką aluminiową, co ma zapewniać uczucie jazdy zbliżone do sportowego sedana. Projekt wnętrza umożliwia maksymalne wykorzystanie przestrzeni bagażowej, choć nie jest to typowe kombi o dużej ładowni - za tylnymi siedzeniami auto może pomieścić 280 litrów bagażu (dodatkowe 96 litrów w schowkach w kabinie). Dopiero po złożeniu siedzeń samochód nabiera cech transportowca - po złożeniu także oparcia fotela pasażera z przodu mieszczą się w nim przedmioty o długości 2,6 metra (np. deska surfingowa).

Do napędu usportowionego kombi służy ten sam silnik co w sedanie. Napęd przenoszony jest - tak jak w modelu podstawowym IS 300 - za pośrednictwem automatycznej, pięciostopniowej przekładni z sekwencyjnym sterowaniem.

Auto ma być standardowo wyposażane w pełen pakiet znany z innych aut, m.in. w ABS i EBD, TRC ( Traction kontrol), układ wspomagający awaryjne hamowanie, sześć poduszek powietrznych, dwustrefową klimatyzację, sprzęt audio. Seryjnie montowane będą także ogromne koła 7 J J x 17 oraz opony 215/45 ZR 17 z przodu i 225/45 ZR 17 z tyłu. System VSC (elektroniczna kontrola trakcji) oraz nawigacja satelitarna dostępne za dopłatą.


Dane testowe IS 200

Przyspieszenie :
0-80 km/h 6,8 s
0-100 km/h 10, s
0- 130 km/h 16,7 s
0-160 km/h 27,2 s
0- 180 km/h 38,5 s

1 km ze startu zatrzymanego 31,3 s
Prędkość maksymalna 215 km/h

Elastyczność (man./automat) :
60 - 100 km/h (IV./V. bieg) 9,0/11,5 s
60 - 100 km/h (VI. bieg) 15,2 s
80 - 120 km/h (IV./V bieg) 9,4/11,8 s
80 - 120 km/h (VI. bieg) 15,3 s

Droga hamowania ze 100 km/h
na zimno nieobciążony 36,0 m
na zimno obciążony 38,0 m
na ciepło obciążony 37,3 m

Zużycie paliwa podczas testu (LO 95)
min/ max/ średnie :
7,2 / 13,8 /10,5 l/100 km

Poziom hałasu wewnątrz auta w dB

Bieg III. IV. V. VI.
przy 50 km/h 59 59 59 59
przy 80 km/h 65 63 64 63
przy 100 km/h 69 68 67 67
przy 130 km/h 74 73 71 71
przy 180 km/h - - 78 77
Na postoju i biegu jałowym 40

Gwarancja:

podzespoły 3 lata lub 100 000 km
nadwozie 12 lat , lakier 3 lata

Przegląd co 15 000 km.


IS zarówno w wersji sedan jak i sportcross jest znakomicie dopracowany pod względem aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza w przypadku oby typów nadwozia jest taki sam i wynosi 0,29. Około 1/3 elementów struktury nadwozia wykonana jest ze stali o podwyższonej wytrzymałości co pozwoliło znacznie obniżyć masę auta oraz zwiększyć jego sztywność.

W Polsce auto występowało w 3 wersjach wyposażenia Clasic, Elegance i Prestige. Do wyposażenia wersji Clasic należy : ABS, EDB, BAS, TRC (system kontroli trakcji), sygnalizacja poślizgu, 6 airbagów w tym 2 kurtyny powietrzne, klimatyzacja automatyczna, radio z rds`em i zmieniarką na 6 cd, elektrycznie sterowane szyby z tyłu i z przodu, lusterka boczne składane, ogrzewane i sterowane elektrycznie, centralny zamek z podwójną blokadą, tempomat (z przekładnią automatyczną), otwór na narty i podłokietnik tylny, koła 16 calowe z lekkich stopów. Elegance posiadała dodatkowo skórzaną tapicerkę, elektrycznie podgrzewanei regulowane fotele przednie, odmrażacz wycieraczek szyby przedniej, lampy ksenonowe ze spryskiwaczami. Prestige jako wersja najbogatsza posiada do tego elektrycznie sterowany szyber dach, lusterko fotochromatyczne, system audio Premium (8 głośników) felgi 17-to calowe. Opcjonalnie IS`a można wyposażyć w Pakiety Sportowe obejmujące m.in. tylny spoiler, sportowy drążek stabilizatora, przyciemniane szyby, aluminiowe nakładki na pedały oraz tylny most w LSD /tzw. szpera/.


Lexus IS200 z kompresorem
Lexus IS 200 sprostał wymaganiom rynku. Z powodzeniem rywalizuje z klasową konkurencją, przekonując wysoką niezawodnością i prestiżem.

Do końca lal 90. Lexusa kojarzono z luksusowymi limuzynami. Przełom nastąpił w 1999r. Zaprezentowany wówczas model IS 200 skierowano do nieco innej klienteli nie tylko ceniącej komfort i prestiż, lecz także oczekującej sportowych doznań. Auto musiało sprostać konkurentom ze specyficznego segmentu - sportowo-luksusowych limuzyn klasy średniej, których pozycja była już ugruntowana. Prestiżowa Toyota jednak nie stała na straconej pozycji. IS 200 ma swój styl i charakter. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,28.

Już sam wygląd karoserii sygnalizuje, że mamy do czynienia z samochodem nieco ekstrawaganckim. Wizytówką IS 200 są okrągłe światła tylne umieszczone pod przeźroczystym kloszem - rozwiązanie chętnie stosowane przez fanów tuningu - dzięki którym łatwo rozpoznać auto. Poza tym nadwozie wygląda bardzo zgrabnie. Uroku dodają felgi ze stopów lekkich.

Po zajęciu miejsca natychmiast rzuca się w oczy super-oryginalny wygląd deski rozdzielczej. Ciekawie zaprojektowane zegary (przypominające trochę cyferblat zegarka G-Schock), znakomicie uformowana, trójramienna kierownica oraz świetnie wyprofilowane fotele potwierdzają charyzmę stylistów i dbałość o detale w japońskim produkcie.
Nawet drobne niedo statki wielkości, przestrzeni bagażowej (pój. 400 l) czy przestronności kabiny schodzą na drugi plan. Tym bardziej, że cztery dorosłe osoby znajdą tu zadowalającą ilość miejsca, a na weekendowy wyjazd zabiorą średniej wielkości walizkę. Jednak warto pamiętać, że IS 200 nie jest autem rodzinnym.
Dobra ergonomia, wysoka jakość materiałów wykończeniowych, nietuzinkowy styl zegarów oraz bardzo poręczna, trójramienna kierownica - kokpit IS 200 powinien zadowolić nawet najbardziej wybrednych.

Potwierdza to twardo zestrojone zawieszenie. Auto jest bardzo przewidywalne podczas pokonywania ostrych zakrętów z dużymi prędkościami. Można je przejeżdżać naprawdę szybko. Jeszcze bardziej stabilnie porusza się wersja z silnikiem 3-litrowym, w której zastosowano ślimakowy dyferencjał typu Torsen. Jego zaleta to zdolność samoczynnego blokowania się zależnie od przyczepności kół).

Mniej wprawni kierowcy mogą liczyć na układ kontroli trakcji czy skutecznie reagujący ABS. Jego efektywność i poprawne dobranie elementów układu hamulcowego potwierdził test redakcyjny. Ze 100 do 0 km/h Lexus zatrzymał się na dystansie 37 m.

Niestety trochę rozczarowuje 2-litrowy silnik. Co prawda ma sześć cylindrów ustawionych w rzędzie, dwa wałki rozrządu i pracuje jedwabiście miękko, ale w dolnym zakresie obrotów jest pozbawiony przysłowiowego "zęba". Budzi się dopiero po przekroczeniu 4000 obr./min. Niestety, utrzymywanie jednostki w górnym zakresie obrotów wiąże się ze sporym spalaniem
(średnie ok. 12 1/100 km). Wyraźnie brakuje tu systemu zmiennych faz rozrządu - VVT-i - „wzbogacającego" seryjnie IS 300. Zamiast niego od 2000 roku firma proponuje doładowanie mechaniczne dla silnika 2.0.

Po zamontowaniu gotowego zestawu moc wzrasta do 186 KM, a maksymalny moment do 225 Nm. Niewielkie ciśnienie doładowania - 0,2-0,25 bara - nie wpływa zbyt negatywnie na zużycie jednostki napędowej, a wyraźnie poprawia elastyczność w dolnym zakresie obrotów. Zużycie paliwa wzrasta minimalnie - ok. 0,3-0,5 na 100 km. Pozostaje tylko rozważyć, czy warto inwestować ok. 25 tyś. zł w kompresor, by auto przyspieszało o 1,5 s szybciej ze skrzynią manualną (1,7 s w przypadku „automatu")?

Jeśli porównać ceny używanych IS 200 i BMW 3 - auta mają ze sobą sporo wspólnego, m.in. klasyczny układ napędowy i 2-litrowy silnik R6 o zbliżonej mocy - Lexus wcale nie wypada drożej. Na korzyść japończyka" przemawia 3-letnia gwarancja mechaniczna, która obecnie zapewnia duży margines bezpieczeństwa, jeśli chodzi o bezawaryjność.

Pod względem niezawodności IS 200 należy do ścisłej czołówki. Z reguły stacje serwisowe odwiedza przy okazji przeglądów bądź wymiany elementów eksploatacyjnych. Wizyta w serwisie po przejechaniu każdych 15 tyś. km wiąże się z wydatkiem ok. 1000 zł. „Duże" przeglądy po 60,90 i 120 tyś. km są już nieco droższe - 1800-2200 zł.

W przednim zawieszeniu najszybciej wybijają się gumki stabilizatora (po ok. 40-50 tyś, km). Łączniki, wytrzymują dystans dwukrotnie dłuższy. W egzemplarzach nadmiernie eksploatowanych po przejechaniu 120-140 tyś. km niekiedy trzeba wymienić tarczę sprzęgła i pojawia się niewielki luz na przegubie krzyżakowym przy mechanizmie różnicowym. W autach z początku produkcji bywały problemy z geometrią kół (ząbkowanie bieżnika) oraz nieprzyjemnym hałasem dochodzącym z dwukomorowego zbiornika (odgłosy przelewającego się paliwa) - obydwie dolegliwości szybko wyeliminowano. Znane są przypadki uszkodzenia mechaniki seryjnie montowanej, 6-płytowej zmieniarki CD.

Zabezpieczenie antykorozyjne, trwałość silnika i jego osprzętu (rozrząd napędza pasek " wymiana w ASO ok. 1260 zł) nie budzą zastrzeżeń.

Marcin Matus
AS nr 35 / 2004


Dane techniczne :

pojemność skokowa 1988 cm3
oznaczenie silnika 1G-FE
typ silnika benzynowy, rzędowy 6-cylindrowy, 24 V, DOHC, wtrysk wielopunktowy.
max. moment obrotowy 195 Nm przy 4600 obr.
moc maksymalna 155 KM przy 6200 obr na minutę
prędkość max 215 km/h / 205 km/h
średnica cyl. x skok tłoka 75 x 75 mm
Stopień sprężania 10,1
przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 / 11,2 s
skrzynia biegów 6 - biegowa manualna / automat
masa własna 1430 kg
pojemność zbiornika paliwa 70 litrów
szerokość /długość /wysokość 1725 mm / 4400 mm / 1420 mm
rozstaw osi 2670 mm
rozstaw kół (przód/tył) 1495 / 1485 mm

Zużycie paliwa wg normy EU (miasto/poza miastem/średnie) (manual/automat) :
12,9 / 7,8 / 9,6 (13,6 / 7,7 / 9,8) l/100 km.

Podwozie :
skrzynia 6-bieg. man.
lub
4-bieg. aut., napęd tylny.

Zawieszenie niezależne: z przodu i z tyłu kolumny resorujące, podwójne wahacze poprzeczne i stabilizatory.

Hamulce tarczowe, z przodu wentylowane. Opony 205/55 R 16.
Pojemność bagażnika - 400 l.
Masa własna 1455 kg,
Dop. masa całkowita 1830 kg.
Dop. masa przyczepy z hamulcem 1200 kg.
Średnica zawracania 10,2 m.

Eksploatacja

wymiana oleju i filtra oleju - co 15 tyś. km
wymiana filtrów powietrza i paliwa - co 60 tys. km
wymiana świec zapłonowych - co 90 tys. km
wymiana paska rozrządu - co 150 tys. km
wymiana płynu hamulcowego - co 30 tys. km lub 2 lala

Paliwo: benzyna LO min. 95.
Układ smarowania : olej silnikowy wg SAE 10W/30,
API SJ (pojemność układu z filtrem 4,1 l)
Skrzynia biegów : man. olej przekładniowy wg SAE 75W/90 (poj. 1,8 l), aut. olej ATF T. IV (poj. 2,4 l).
Wspomaganie układu kierowniczego: olej typu Dexron III (poj. 0,9l).
Świece zapłonowe: Denso SK20R11 lub NGK IFR6T-11, odstęp elektrod od 1,1 mm. luzy zaw. (zimny silnik): ssące 0,15-0,25 mm, wydech. 0,25-0,35 mm.
Pojemność układu chłodzenia : 7,1 l.
Układ hamulcowy : DOT 4 (poj. 1,0 l).
Ciśnienie w oponach : przód/tył 2,3/2,3 bara
Zbieżność kół przednich : od -0,5 do 1,5 mm.

Typowe usterki

Wybijają się gumki stabilizatora i jego łączniki - głównie i powodu kiepskie] jakości polskich dróg. Występują awarie zmieniarki płyt CD. Poza tym występują pojedyncze przypadki zużycia sprzęgła i wybicia końcówek wahaczy przednich.
Avatar użytkownika
biris77
Lex user
 
Posty: 50
Dołączył(a): 14 gru 2010, o 22:32
Lokalizacja: Lubin - Łódź
Model Lexusa: IS 200

Powrót do Informacje na temat marki Lexus

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość