[LS430] 10W40 ---> 5W30

Naprawa,usterki,porady,spostrzeżenia,informacje. Wszystko co dotyczy silników benzynowych oraz napędów hybrydowych
Ysiak
Lex user
Posty: 42
Rejestracja: 16 maja 2017, o 18:00
Model Lexusa: LS430 FL
Skąd:: Pruszków
Kontakt:

[LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: Ysiak »

Cześć.

Stoję przed mocną zagwozdką dotyczącą wymiany oleju w moim nowo nabytym LS430. Nie wiedzieć czemu, poprzedni właściciel w Szwajcarii lał do niego od zawsze 10W40, mimo tego że producent zaleca 5W30 i ewentualnie dopuszcza 10W30, gdzie i tak przy następnej wymianie piszą żeby lać 5W30. Sporo się naczytałem na temat zmiany z półsyntetyka na syntetyk i zdania są podzielone. Chciałem to wykonać w taki sposób, żeby przy wymianie zastosować płukankę Liquid Moly Pro Line i zalać 5W30, po czym przejechać ~5000 km i zalać nowy olej.
W sklepie gdzie kupuję oleje i filtry Panowie straszą mnie, że silnik się rozszczelni i będzie do remontu. Internet jest podzielony. Może ktoś z was ma jakieś doświadczenia? Chciałbym jeździć na oleju zalecanym przez producenta, ale też nie chce na siłę zrobić sobie problemu.

Przebieg: 220 000
Olej: Eni 10W40
planowane założenie LPG
:dance3:
Awatar użytkownika
gmiter
Lex Master
Posty: 1247
Rejestracja: 9 mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: [LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: gmiter »

Ja po kupnie auta z automatu płukanka i leję syntetyczny olej zgodnie z zaleceniem producenta.
W Volvo zalałem przy przebiegu 250tyskm i przy każdej wymianie co 7tysięcy też robiłem.
W Lexusie co druga wymiana jest płukanka (mnie przepala się olej niż w doładowanym odkurzaczu T4 by Volvo :))

Ba... zrobiłem płukankę w swoim Golfie 2 1.6D z przebiegiem 355000km i nic się nie dzieje.. w sumie może dlatego że robi 200km rocznie :) Ale ciśnienie trzyma, odpala od strzała i nawet nie dymi.

Ja polecam.
Ysiak
Lex user
Posty: 42
Rejestracja: 16 maja 2017, o 18:00
Model Lexusa: LS430 FL
Skąd:: Pruszków
Kontakt:

Re: [LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: Ysiak »

Dzięki za odpowiedź.
Mam jeszcze bardziej techniczne pytanie odnośnie podejścia do olei.
Wiadomo, że jest kilka klasyfikacji które spełniają oleje: SAE, API i ACEA. O ile dana klasyfikacja API i ACEA to klasyfikacje które wymaga producent dla danego silnika, to nie do końca rozumiem i nie do końca zgadzam się z wymuszaniem klasyfikacji SAE.
SAE jest klasyfikacją lepkości zależną od temperatury, a przecież normy i zalecenia producenta nie dotyczą stref klimatycznych. Nas traktują jako Europę i zalecają 5W30. Europa jest długa i szeroka, a więc i warunki klimatyczne są z goła różne. Nie wiem ile osób sprawdzało wartości graniczne normy SAE, ale 5W30 jest przeznaczony do bezpiecznej eksploatacji w warunkach zewnętrznej temperatury pomiędzy -35 a +20 stopni. U nas 20 stopni, to jest od kwietnia do czerwca, a później zaczyna się robić 20 - 30 na plusie, gdzie najwyższe notowane są na 30+
Wiem, że silnik bez turbiny itd, ale w naszych warunkach klimatycznych pasowało by lać 5W40 (oczywiście syntetyk z normą ACEA A3 i API SL lub wyższą).
Do tej pory zawsze jeździłem na SAE 5W40 w szczególność, że mój samochód robi 12 000 w mieście/mieszanie i 11 000 w trasie w ciągu roku. Te 12 000 rocznie w mieście/mieszany to większy wysiłek dla olejów więc i zmieniam co 10 000 - 12 000 jeśli mam taką możliwość i nie przekraczalnie przed 15 000 km. Dodatkowo będzie to mój pierwszy samochód z LPG o którym kompletnie nic nie wiem a nawet się go trochę boje :-) (wiecie gaz jest do kuchenek itd. :-P) gdzie podobno są wyższe temperatury spalania. Z tym, że kwestia samego LPG i temperatur spalania, to już mogą być dyskusje akademickie więc może nie potrzebnie w ogóle o tym piszę. :-)
:dance3:
JanB
Lex Driver
Posty: 371
Rejestracja: 29 lip 2012, o 21:37
Model Lexusa: GS
Skąd:: Polska
Kontakt:

Re: [LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: JanB »

Tu masz odp na interesujące kolegę pytania. http://zmienolej.pl/pl/blog/kompendium- ... ie-silnika
Pozdrawiam
JanB
Ysiak
Lex user
Posty: 42
Rejestracja: 16 maja 2017, o 18:00
Model Lexusa: LS430 FL
Skąd:: Pruszków
Kontakt:

Re: [LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: Ysiak »

Dzięki :-)
Przeczytałem, czuję się bardziej dokształcony i mniej rozumiem po co w ogóle mówić o SAE skoro leje się nawet 0W20. Jeszcze 0W40 bym zrozumiał ale 20 to już jakiś obłęd :-) No nic ciekawe czy przeżył by coroczne długie trasy w upalne lato przez kolejnych 5 - 8 lat.


Podsumowując. Plan mam taki:

Płukanka Liquid Moly Pro Line
Mobil 1 5W30 ESP Formula - nic lepszego (marketingowo ;-)) z pewnego źródła do jutra do 9:00 nie załatwię.
nowy filtr

---- zrobić około 5 000 km ----

Płukanka Liquid Moly Pro Line
AMSOIL 5W30 ASL
nowy filtr


Wygląda na to, że pacjent powinien przeżyć i mieć się dobrze. Jeśli nie, to pozostanie usiąść i się rozpłakać :-P

Jeśli ktoś ma jakieś propozycje/sugestie to chętnie wysłucham ;-)
:dance3:
Scoob
Lex user
Posty: 171
Rejestracja: 24 cze 2014, o 00:32
Model Lexusa: IS250
Skąd:: Elbląg
Kontakt:

[LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: Scoob »

Możesz udostępnić wymagania producenta co do zalecanego oleju (te zawarte w instrukcji obsługi)? Nie zawsze 5W-30 to złoty środek, szczególnie jak często poruszasz się trasami szybkiego ruchu.
BTW nie gazuj kolejnego LSa... :/


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Ysiak
Lex user
Posty: 42
Rejestracja: 16 maja 2017, o 18:00
Model Lexusa: LS430 FL
Skąd:: Pruszków
Kontakt:

Re: [LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: Ysiak »

Po niemiecku mogę zrobić zdjęcie z książki z mojego egzemplarza.
Mam też po angielsku ale instrukcja nie jest identyczna. Chyba jest z przedlifta. Z tej niemieckiej jak wiesz o czym czytasz to spokojnie wiadomo o co chodzi.

LPG, no cóż... tak na prawdę nie widzę żadnego przeciw gazowani tego silnika. Może po za tym, że lubię samochody w orginale. Niestety tu przeważa ekonomia. Robiąc 20 - 30k rocznie to kupa kasy. Nie mówiąc już nawet o obecnej sytuacji odnośnie cen paliw. Szkoda mi wydawać tyle pieniędzy na kolejne podatki (ukryte w paliwie). Wolę za tą różnicę zabrać rodzinę na wakacje. Będzie to mój pierwszy samochód w LPG więc trochę się tego boję ale cóż. Proces nie jest nieodwracalny, a u mnie samochodu zazwyczaj zostają na dłużej. Zresztą nie ma co kłamać. Żona zrobiła by mi z dupy jesień średniowiecza jak bym tyle wydawał na paliwo. :P Wiesz ile by zaczęła wydawać na jakieś badziewia jak ja bym mógł na paliwo ;-) To się podwójnie nie kalkuje :-)
:dance3:
Ysiak
Lex user
Posty: 42
Rejestracja: 16 maja 2017, o 18:00
Model Lexusa: LS430 FL
Skąd:: Pruszków
Kontakt:

Re: [LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: Ysiak »

Z mojej książki:
http://ysiak.net/lexus/IMG_20180515_150010.jpg

chyba z USA/przedlift
http://ysiak.net/lexus/oil_usa.png

Wczoraj trafiłem też na wersją kanadyjską i tam był zalecany 0W20. Jak znajdę to wkleję.
:dance3:
Scoob
Lex user
Posty: 171
Rejestracja: 24 cze 2014, o 00:32
Model Lexusa: IS250
Skąd:: Elbląg
Kontakt:

[LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: Scoob »

Ysiak pisze:Po niemiecku mogę zrobić zdjęcie z książki z mojego egzemplarza.
Mam też po angielsku ale instrukcja nie jest identyczna. Chyba jest z przedlifta. Z tej niemieckiej jak wiesz o czym czytasz to spokojnie wiadomo o co chodzi.

LPG, no cóż... tak na prawdę nie widzę żadnego przeciw gazowani tego silnika. Może po za tym, że lubię samochody w orginale. Niestety tu przeważa ekonomia. Robiąc 20 - 30k rocznie to kupa kasy. Nie mówiąc już nawet o obecnej sytuacji odnośnie cen paliw. Szkoda mi wydawać tyle pieniędzy na kolejne podatki (ukryte w paliwie). Wolę za tą różnicę zabrać rodzinę na wakacje. Będzie to mój pierwszy samochód w LPG więc trochę się tego boję ale cóż. Proces nie jest nieodwracalny, a u mnie samochodu zazwyczaj zostają na dłużej. Zresztą nie ma co kłamać. Żona zrobiła by mi z dupy jesień średniowiecza jak bym tyle wydawał na paliwo. :P Wiesz ile by zaczęła wydawać na jakieś badziewia jak ja bym mógł na paliwo ;-) To się podwójnie nie kalkuje :-)
Twoje auto i Twoja decyzja, rozumiem powody, ale sam miałem przez bardzo krótki czas auto w LPG i nie przekonała mnie ta forma oszczędności. Teraz mam bezpośredni wtrysk, więc nie mam takich dylematów :)
Wracając do tematu - w przypadku IS250 (przed 2010) producent zaleca 10W-30 i 5W-30 (A1/B1), ale przewiduje też 20W-50 i 15W-40, pod warunkiem, że spełnia normę SL lub SM. „Gwiazdka” mówi, że „olej o lepkości 5W-30 pozwala uzyskać optymalny poziom zużycia paliwa” i dlatego jest jako „zalecany”. Widziałem niejedno auto z zachodu, zalane „niewłaściwym” olejem i działały bez problemu. Słusznie zauważyłeś, że temperatura w 100st. C w przypadku 5W-30 nie powala, a jak już, to zobacz jak marny jest wskaźnik TBN. Skoro robisz 30kkm/rok, to raczej nie po mieście, na zimnym silniku, więc wg mnie 5W-40, 10W-40 nie jest złym pomysłem.
Oczywiście wiem, że nie każdy ma zdanie podobne do mojego i zawsze zaleją jak producent każe, ale np. po roku 2010 Lexus zalecał zalewać 4GR 0W-20 - nie słyszałem o żadnych zmianach w silniku, ale kto wie, może badania homologacyjne uległy zmianie...
Ja obecnie mam u siebie OEM olej Toyoty 5W-30, ale wynikało to z braku czasu przed przeglądem, w przyszłości zapewne wleje coś z normą A3/B3 i raczej 0W-40, 5W-40.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
ledziu
Lex Master
Posty: 2490
Rejestracja: 23 sie 2011, o 22:41
Model Lexusa: gs
Skąd:: Pol
Kontakt:

Re: [LS430] 10W40 ---> 5W30

Post autor: ledziu »

A ja tylko wtrące żeby nie patrzeć co było zalewane w Szwajcarii bo bardzo możliwe że wybór był dokonany na podstawie wyliczeń wróżki Ełgeni. Niestety ale Ch jest stolicą analfabetów technicznych :biggrin2:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki benzynowe/hybrydowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości