[IS300] Problem - Sterownik otwierania GPS [P/N:55313-53020]

Wszystko co związane z problemami w układzie elektrycznym.

[IS300] Problem - Sterownik otwierania GPS [P/N:55313-53020]

Postprzez deep3r » 17 sie 2016, o 23:39

Witam,

Posiadam IS300 Sportcross. Jakiś czas temu pojawił się u mnie problem z nawigacją, a mianowicie to sterownik otwierania i zamykania ekranu.
Pierwsze co pomyślałem, że coś blokuje ekran, ponieważ reakcje na przyciski open/close i tilt są (tzn. słychać lekko dochodzące odgłosy silniczka, jakby się blokował), a poza tym nic się nie dzieje.
Wyjąłem Navi i rozebrałem całość, gdzie wszystko wygląda na sprawne - nic się nie blokuje - stwierdziłem po tym, że ruszając mechanizmem ręcznie z położenia 'close' do 'open' i na odwrót, nie wyczułem żadnych oporów.

Sprawdziłem całą budowę tego mechanizmu, wraz z drobnymi testami czyli:
- igła potencjometru położenia ekranu jest umieszczona prawidłowo - w prowadnicy, która przesuwa tę igłę.
- po podłączeniu według schematów samego zasilania do sterownika, czyli (1pin: +12 live; 14pin: +12 acc; 25pin: GRND) - nadal ten sam efekt (odgłosy 'warczenia' blokującego się silniczka) i brak ruchu ekranu
- po ręcznym odchyleniu ekranu do pozycji otwartej i naciśnięciu 1 raz przycisku 'tilt' ekran lekko drgnie, ale nie tak samo jak normalnie... 2 raz to samo... 3 raz też i za 4 razem zdębiałem... ekran zamyka się, co w przypadku tego przycisku już okazało się dziwne...więc drążyłem dalej
- po odkręceniu lewej strony, gdzie znajduje się potencjometr położenia ekranu i naciśnięciu przycisku 'open/close' wraz z ręcznym przesuwaniem igły potencjometru z pozycji 'close' na 'open'...

... tu moje kolejne zdziwienie :szok: - silnik działa i to z taką siłą, że spokojnie mógłby podnieść ekran jak za dawnych czasów, ale obraca zębatkę w stronę zamykania ekranu... i tak do momentu kiedy igła znajdzie się dla pozycji 'open' :cenzura:

- po ponownym naciśnięciu 'open/close' sterownik nie rusza silnikiem

Po takich krótkich testach sprawdziłem jeszcze czy dwa kondensatory elektrolityczne są sprawne, czasami bywa, że mogą zmienić charakterystykę działania całego układu, ale chyba źle szukam, bo są sprawne i trzymają właściwe wartości, więc nie mam dalszych pomysłów. Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu jeśli ktoś już się z czymś takim uporał i wie co za chochlik siedzi w tej płytce.

Gdzie szukać tym razem ? :)
deep3r
Nowy lex user
 
Posty: 6
Dołączył(a): 19 sie 2015, o 22:54
Model Lexusa: IS300 SC
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska

Re: [IS300] Problem - Sterownik otwierania GPS [P/N:55313-53

Postprzez gmiter » 18 sie 2016, o 07:33

Może jest zwarcie przy kontaktronie krańcowym. Takie objawy sa częste przy klapkach nawiewów - kontaktron albo nie styka, albo ma zwarcie, ewentualnie cos przeskoczyło poza ostatnią pozycje kontaktronu i zamyka obwód.
Avatar użytkownika
gmiter
Lex Driver
 
Posty: 571
Dołączył(a): 9 mar 2016, o 12:07
Lokalizacja: Gdynia
Model Lexusa: IS300
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gdynia

Re: [IS300] Problem - Sterownik otwierania GPS [P/N:55313-53

Postprzez deep3r » 18 sie 2016, o 14:51

Chyba mam rozwiązanie, zrobiłem właśnie przed chwilą dodatkowe pomiary... ale dzięki gmiter za podpowiedź :)

Zrobiłem tak:
- sprawdziłem jeszcze raz dokładniej potencjometr

okazało się, że wszystkie ścieżki są czyste i nie mają żadnych rys, a pomiary wykazały równe rezystancje w zakresie od 'open' do 'close' na wszystkich ścieżkach (między ~0.00 kOhm / ~10.00 kOhm)

- następnie odłączyłem silniczek, żeby się przyjrzeć jego działaniu

podałem +12V według oznaczeń na płytce sterującej, silnik zakręcił jak oczekiwałem (w stronę zamykania) :)
Długo nie myśląc, zmieniłem polaryzacje i myślałem, że zakręci się w drugą stronę ...i tu zaskoczenie, a bardziej szepnąłem :cenzura: ...wiedząc już, że czeka mnie spory wydatek bo jest to prawie podobna cena za silniczek jak i za sterownik
Jednak wpadłem jeszcze na myśl, czy nie uszkodziłem go sam skoro zmieniłem polaryzacje? ...ale nie, po ponownym podłączeniu jak pierwotnie było, silniczek zakręcił normalnie :)

- ostatni etap, w celu potwierdzenia na 101%, że to wina silniczka, a nie płytki - podłączyłem miernik pod sterownik przy wyjściu na silniczek i pomiary...

Z pozycji 'close' (igła oddalona od konektorów) ...wcisnąłem przycisk 'open/close' i pojawia się +12V płynnie, aż do pozycji 'open'
Zaś z pozycji 'open' (igła najbliżej konektorów) ...wciskam i co?

Pojawia się zmieniona polaryzacja, czyli -12V :)

Wychodzi na to, że mam uwalony silniczek, skoro płytka podaje takie napięcia, ale jak wspomniałem wcześniej

deep3r napisał(a): obraca zębatkę w stronę zamykania ekranu...


z pozycji 'close' dla +12V silnik powinien kręcić się w stronę 'open', a on kręci na 'close' :)



Zatem, jeśli ktoś ma ten sam problem, to pewnie będzie pomocne sprawdzić to samo co zrobiłem.
Czyli, czy silnik się kręci w obie strony, a jeśli tak, to czy płytka daje takie napięcia :) ...


Teraz ostatnie pytania do Was, bo może już tak robiliście
- Czy da się uratować silniczek?
- Czy też czeka mnie zakup nowego?
- Ewentualnie czy można go zastąpić innym ?

Pozdrawiam :)
deep3r
Nowy lex user
 
Posty: 6
Dołączył(a): 19 sie 2015, o 22:54
Model Lexusa: IS300 SC
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska


Powrót do Elektryka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: BzikBzikowski, Google [Bot] i 3 gości