Gaz / LPG - pełen opis (by MatiP)

Pozostałe problemy występujące w naszych Lexusach
Zablokowany
maxkow
Lex Maniak
Posty: 928
Rejestracja: 20 wrz 2010, o 00:00
Model Lexusa: is200
Kontakt:

Gaz / LPG - pełen opis (by MatiP)

Post autor: maxkow »

LPG ( Liquified Petroleum Gas) - gaz skroplony; paliwo będące mieszaniną propanu i butanu (w różnych proporcjach). LPG uzyskiwany jest jako produkt uboczny przy rafinacji ropy naftowej. Niewielkie jego ilości otrzymuje się także ze złóż gazu ziemnego, zwykle na początku uruchamiania nowego odwiertu.

LPG JAKO PALIWO NAPĘDOWE

Aktualnie, w wielu krajach wzrasta jego popularność jako paliwa silnikowego, zwłaszcza w Europie (głównie w Holandii, Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii) oraz w Indiach. Liczba oktanowa LPG wynosi 90-120, choć do oceny własności antystukowych tego paliwa stosuje się częściej liczbę metanową, która dla LPG stosowanego do napędu samochodów mieści się w granicach 60-80.

LPG stosowany jest głównie jako źródło zasilania silników benzynowych, zarówno gaźnikowych jak i z jedno i wielopunktowymi układami wtryskowymi. Korzystanie z LPG wymaga zainstalowania dość kosztownej instalacji (od 1500 do 10000 zł). Samochody zaopatrzone w tę instalację muszą jednak częściowo korzystać też z benzyny, gdyż ze względów technicznych rozruch i rozgrzanie silnika powinno się odbywać z użyciem benzyny. Bardziej zaawansowane technicznie instalacje do LPG automatycznie przełaczają się z benzyny na gaz w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej prędkości obrotowej. W mniej zaawansowanych istnieje konieczność ręcznego przełączana się z benzyny na LPG.

Instalację LPG można również zastosować w samochodach z silnikiem dwusuwowym, oraz z silnikiem Diesla.

Głównym powodem stosowania LPG jako paliwa silnikowego jest jego cena wynosząca w Polsce ok. 50% ceny benzyny bezołowiowej. W Holandii i Niemczech paliwo to jest silnie promowane jako bardziej ekologiczne od benzyny.

Dokładniejsze info techniczne:
http://www.e-petrol.pl/in...lasciwosci.html
http://www.e-petrol.pl/in...energialpg.html

LPG A EKOLOGIA

Jednorodność składu mieszanki paliwowo-powietrznej decyduje o tym, że LPG można uznać za w pełni ekologiczne paliwo. Mieszanka gazowo-powietrzna jest dokładnie spalana nawet bez katalizatora. Ma to bezpośrednie przełożenie na zmniejszoną zawartość szkodliwych substancji zawartych w spalinach. Wszelkie możliwe pomiary pokazują, że zawartość tlenku węgla, różnych tlenków azotu i węglowodorów w spalinach LPG jest dużo niższa niż w przypadku spalin benzyny lub ropy. Dodatkowe korzyści dla środowiska wynikają z braku związków ołowiu i siarczanów w spalinach mieszanki gazowo-powietrznej. Wynika to z braku związków ołowiu i śladowych ilości związków siarki w samej mieszance.
Wzrost ilości źródeł emisji zanieczyszczenia, jak na przykład wzrost ilości aut, które poruszają się po drogach Europy, wymusił wprowadzenie limitów zawartości toksyn zawartych w spalinach samochodowych - traktuje o tym norma EURO3, która ogranicza górną zawartość tlenków węgla do 2,3g/km, węglowodorów do 0,15g/km oraz tlenków azotu również do 0,15g/km. Silniki benzynowe spełniające tę normę, po instalacji systemu zasilania paliwem LPG, spełniają bardziej rygorystyczną normę EURO4, która ogranicza emisję tych szkodliwych toksyn odpowiednio do 1g/km, 0,1g/km i 0,08g/km.

GENERACJIE INSTALACJI GAZOWYCH

Instalacje gazowe dzieli się na tzw. generacje. W styczniu 2006 r. istniało 5 typów instalacji zasilaniem LPG.
I - instalacja mieszalnikowa ze stałą dawką gazu.
II - instalacja mieszalnikowa z dawką gazu kontrolowaną przez komputer z instalacji LPG.
III - instalacja z jednopunktowym wtryskiem gazu w fazie lotnej.
IV - instalacja sekwencyjna z wielopunktowym wtryskiem gazu w fazie lotnej.
V - bezpośredni wtrysk gazu w fazie ciekłej

OCENA JAKOŚCI LPG:
http://www.e-petrol.pl/in.../jakoscLPG.html

CAŁA PRAWDA O KOSZTACH

Dosyć dokładny (i uczciwy) kalkulator kosztów i zysków związanych z LPG:
http://www.nagaz.pl/kalkulator

Do prawdziwego oblicza kosztów podczas korzystania z LPG należy doliczyć:
- dodatkowa opłata przy przeglądzie technicznym : rocznie: 50 – 80 zł
- częstsza wymiana świec : 12,5 x 4 = 50 zł (dla modelu NGK ZFR6F-11)
dla aut bez lpg co około ok. 40000km, dla aut z lpg co ok. 20000km
- Po ok. 100 000 km powinno się wymienić parownik: 400 zł



ZALETY LPG:
- Cena, cena, cena
- Ekologia (w bardzo dużym stopniu)

WADY LPG:

- Dopiero w 2004 r. wejście Polski do UE wymusiło wprowadzenie normy na gaz propan-butan sprzedawany do napędu samochodów .Przewiduje ona 4 gatunki takiego paliwa różniace się preżnością par. W chłodnych porach roku powinien być na stacjach gaz o wiekszej prężności.. Dlatego też zdarza się, że skład zatankowanego gazu nie gwarantuje poprawnej pracy instalacji gazowej w samochodzie. Mała prężność może uniemożliwić jazdę w czasie mrozów. Zbyt duża ilość zanieczyszczeń odkłada się w parowniku a jego elementy gumowe ulegają szybszemu zużyciu. Zbyt mała wartość opałowa podnosi zużycie eksploatacyjne gazu.
- Tradycyjna instalacja gazowa II generacji nie jest w stanie dorównać w swoim działaniu systemowi wielopunktowego wtrysku benzyny. Przesadzając można powiedzieć, że przy pracy na gazie samochód pracuje jak zasilany przez prymitywny gaźnik.
- Ingerencja w układ dolotowy przez wstawienie miksera gazowego zmniejsza przekrój dolotu, powodując też zmiany przy pracy silnika na benzynie (np. mniejsza moc max.).
- Najmniejsze usterki silnika, które przy pracy na benzynie są przez użytkownika często nie zauważane, przy pracy na gazie staną się wyraźne. Np. przy usterkach instalacji zapłonowej lub zbyt ubogiej mieszance gazu może nastąpić spalenie gazu w kolektorze ssącym lub wydechowym, co będzie odczuwane w postaci "strzałów". Dlatego wskazana jest częstsza od zalecanej przez producenta samochodu wymiana świec zapłonowych, przewodów wysokiego napięcia, filtra powietrza.
- Spalanie gazu przebiega wolniej niż benzyny. Daje to bardziej miękką pracę silnika ale podnosi też temperaturę w komorze spalania, co najbardziej odczuwają świece zapłonowe i zawory.
- Instalacja gazowa wymaga tak jak samochód kontroli, przeglądów i regulacji. Niebezpieczne jest zbyt małe zużycie gazu (równe lub mniejsze od zużycia benzyny) ponieważ silnik pracuje wtedy na zbyt ubogiej mieszance i może ulec przegrzaniu.
- Specyfika podawania gazu do silnika (wysysanie z miksera przez podciśnienie w układzie dolotowym) powoduje, że wyrzucenie "na luz" w czasie jazdy przy szybkościach ponad 70 km/h może spowodować zgaśnięcie silnika.
- Ze względów bezpieczeństwa we wszystkich instalacjach gazowych w czasie pracy silnika na gazie, pompa benzynowa nie jest wyłączona i pracuje cały czas. Tłoczona przez układ wtryskowy benzyna traci swoje lekkie frakcje i ulega degradacji. Aby pompa nie została zatarta oraz nie było problemów z rozruchem zimnego silnika należy:
utrzymywać w zbiorniku stan benzyny powyżej rezerw tankować w małych porcjach (1/4 zbiornika) aby przez 2-3 tygodnie zużyć benzynę i zatankować świeżą;
okresowo dodać do benzyny preparat oczyszczający układ paliwa i przejechać 100 km na benzynie;
- początkowo pojawiają się problemy z regulacją
- mocniejsze depnięcie może spowodować wyczucie zapachu gazu.
- Trochę szybsze korodowanie wydechu

BLOS
Co do BLOSA to nie będę się rozpisywał bo jest cały topic na forum i jest tam sporo info. Napisze tylko że oficjalnie jest on nielegalny w całej Europie, ale z drugiej strony rozwiązał on wszystkie moje problemy z gazem. Jak dla mnie przy II gen absolutnie konieczny!

MITY I LEGENDY:
- psucie sondy lambda (spowodowane gazem – możliwe tylko w wypadku zbyt ubogiej mieszanki – sonda się przegrzewa)
- zły wpływ na środowisko


PROBLEMY:
- falujące obroty: sprawdzić mieszankę, przeczyścić przepustnice i silniczek krokowy
- gaśnięcie silnika przy większych prędkościach (wrzucić blosa, inaczej lipa ewentualnie nie wrzucać na luz – idzie się przyzwyczaić)
- strzały: gaz tylko i wyłącznie na sprawdzonych, renomowanych stacjach. Żadnych krzaków!




Źródła:
www.hondapl.org
http://www.e-petrol.pl
http://www.nagaz.pl
forum.hondaprelude.pl
wikipedia
www.allegro.pl
www.e-patrol.pl
http://www.autowis.com.pl
http://www.motoryzacja.chorzow.pl/
motonews.pl
ObrazekObrazekObrazek

To już ostatnie chwile na wzięcie udziału w zlocie 2012 klik --> ZLOT Lexus-Forum 2012 <-- klik
To już ostatnie chwile na wzięcie udziału w zlocie klik --> ZLOT Lexus-Forum 2012 <-- klik
Zablokowany

Wróć do „Pozostałe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości