ILE MOCY MA TWOJE AUTO? moc / moment (opis Honda.org)

Pozostałe problemy występujące w naszych Lexusach

ILE MOCY MA TWOJE AUTO? moc / moment (opis Honda.org)

Postprzez maxkow » 26 wrz 2010, o 12:52

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego dwa różne samochody o tej samej mocy i masie mają różne osiągi? Oczywiście ma wpływ średnica koła, szerokość opon, czy przełożenia skrzyni biegów. Ale to nie wszystko. Za różnicę w osiągach odpowiedzialne są straty zachodzące w całym układzie napędowym. Może pokrótce wyjaśnię ten problem. Moc i moment obrotowy wytworzony w silniku przekazywany jest z wału korbowego na koła poprzez: sprzęgło, koła zębate skrzyni biegów, półosie napędowe i łożyska. W każdym z tych elementów występują kilku procentowe straty, które się sumują. Tak jest w przypadku samochodów ze zblokowanym układem napędowym, czyli silnik ze skrzynią z przodu napędza koła przednie, lub silnik połączony ze skrzynią napędza koła tylne. W przypadku klasycznego układu napędowego (silnik z przodu napędza koła tylne) straty są jeszcze podczas przekazywania mocy na wale napędowym i na skomplikowanej przekładni kątowej w tylnym moście. Najwięcej jednak strat mocy jest w samochodach z napędem czterech kół. Skomplikowane skrzynie rozdzielcze i mechanizmy różnicowe mogą zmniejszyć moc o kilkadziesiąt procent!!! Można więc wywnioskować, że im krótszą drogę pokonuje moc z silnika do kół, tym mniejsze będą straty.

Tak więc moc podawana w katalogu lub osiągnięta na hamowni silnikowej jest różna od mocy na kołach, którą można sprawdzić na hamowni podwoziowej (rolkowej). Można się nieprzyjemnie zdziwić pomiarem mocy naszego samochodu, przeprowadzonym na takiej hamowni. Może podam trochę wartości liczbowych aby wyobrazić sobie jak duże są to straty. Cinquecento Sporting. Uliczny ścigant, uczestnik wielu pucharów rajdowych i wyścigowych. Moc silnika 55KM - moc na kołach 40KM. Straty - 15KM. Prawie 25%!!! Można powiedzieć: dużo. Ford Escort 1300 rozwija moc 61KM, z czego koła na asfalt przekazują tylko 38KM. Straty sięgają w tym przypadku 23KM, czyli prawie 40%!!!. Bardzo dużo. Inne samochody: Daewoo Lanos - moc silnika 106KM - na kołach 80KM - straty 26KM, Hyundai Accent 1.5 12V - moc silnika 91KM - na kołach 67KM - straty 24KM. Wartości zbliżone są do siebie i wynoszą około 25-30%. Najwięcej mocy tracą - jak wspomniałem wcześniej - samochody z napędem na cztery koła. Lekko podkręcony silnik Subaru Impreza legitymujący się mocą silnika 243KM, na koła oddaje tylko 174KM !! ! Straty wynoszą 74KM, czyli 30% !! ! Trudno w to uwierzyć, lecz hamownia i komputer nie kłamie. Taki "wymiatacz" i tak dużo mocy marnuje. Proszę więc sobie wyobrazić o ile lepsze miałby osiągi, gdyby zredukować mu straty do 10%. 50KM więcej na kołach. Rakieta !! !

Dość fantazji, pora wracać na ziemię. Warto teraz zastanowić się jak zmniejszyć straty w cały układzie przeniesienia napędu. Po pierwsze: olej w silniku i skrzyni biegów. Zamiast mineralnego lub "półsyntetyka" należy zastosować syntetyczny typu EC (Energy Conserving) o zmniejszonym współczynniku tarcia, wyregulować do poprawnych wartości nastawy zawieszenia (kąty pochylenia i zbieżność kół) i sprawdzić czy klocki hamulcowe nie ocierają tarcz. Niektórzy producenci opon, mają również w swojej ofercie opony o zmniejszonych oporach toczenia. Po tych wszystkich zabiegach warto udać się na hamownię w celu wyregulowania silnika podczas jego pomiaru. Pozwoli to na wydobycie resztek rezerw mocy seryjnego silnika. Hamownią taką dysponuje m.in. firma Pana Jacka Chojnackiego, Chojnacki Motor-System mająca siedzibę w podwarszawskim Nadarzynie, zajmująca się na co dzień tuningiem i przygotowaniem samochodów do sportu. Na koniec jeszcze jedna uwaga. Wydobywając dodatkowe konie mechaniczne z naszego silnika, należy pamiętać, że po założeniu felg o większej średnicy i szerszych kół, łatwo można je stracić, zwiększając tym samym tylko zużycie paliwa. Czy oznacza to, że należy jeździć na seryjnych "żyletkach". NIE!!! Ale jak wszystkie inne modyfikacje i zmiana kół musi być przeprowadzona z głową. życzę jak najwyższych wartości po pomiarze na hamowni. Niech moc będzie z wami !! !
Avatar użytkownika
maxkow
Lex Maniak
 
Posty: 982
Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 00:00
Model Lexusa: is200

Powrót do Pozostałe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości