Kontroler zawieszenia pneumatycznego LS430 DIY

Czyli wszystkie porady oraz pomysły na własnoręczne przeróbki.
owczar
Moderator
Posts: 3806
Joined: 26 Feb 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Contact:

Kontroler zawieszenia pneumatycznego LS430 DIY

Post by owczar »

Od jakiegoś czasu przyglądałem się systemowi zawieszenia pneumatycznego w LS430, ale nigdy nie miałem dostaecznie czasu aby pomierzyć i sprawdzić teorię w praktyce - komputer ukryty za schowkiem. W końcu znalazłem więcej czasu i wymontowałem schowek, pomierzyłem napięcia i zrobiłem prototyp prymitywnego rozwiązania pozwalającego na kontrolę wysokości zawieszenia z zachowaniem normalnego sprzężenia zwrotnego ze strony czujników kół - to typowy system nadążny i bez sprzężenia zawieszenie by wariowało. Póki co testy parkingowe wypadają pomyślnie, ale muszę jeszcze zrobić testy drogowe zanim zrobię wersje finalną.

Układ będzie posiadał 4 przyciski aktywujące każde koło z osobna i 4 potencjometry. Po wyłączeniu przycisków układ wraca do położenia wyjściowego tak jakby nie było kontrolera. Wcześniej ustawione parametry zostaną zapięte do układu po włączeniu. Po testach pewnie zdecyduję jak to ma wyglądać. Jest trochę zabawy z lutowaniem kabli. Trzeba naciąć 12 przewodów przy komputerze zawieszenia. Ja wypinam dodatkowo kabelki żeby założyć koszulki termokurczliwe. Izolacja płynie w temp i wszystko się potem klei ;)

Kontroler ma jeszcze jedną zaletę - w przypadku awarii czujnika wysokośći - co się zdarza, można awaryjnie wymusić daną wysokość, odłączyć bezpiecznik sprężarki i wrócić na normalnym setupie bez ryzyka uszkodzenia miechów i zawieszenia. W przeciwnym razie miechy pompują się na maksa.

Image

Image

Image
User avatar
piasek1985
Lex user
Posts: 221
Joined: 28 Mar 2016, o 13:21
Model Lexusa: LS430
Skąd:: UK - Surrey
Location: Surrey UK
Contact:

Post by piasek1985 »

Widze że niezły z Ciebie magik. Ja niestety z lutownica sie nie dogaduje. Nie daloby rady zrobic tego plug&play? Zeby zrobic wiazke dodatkowa jak w asc, wpiac oryginalna wtyczke w nowa wiazke ktora idzie do kontrolera i stamtad wtyczke ktora wpieli bysmy do auta? Tak zeby pernamentnie nie ingerowac w instalacje samochodu?
owczar
Moderator
Posts: 3806
Joined: 26 Feb 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Contact:

Re: Kontroler zawieszenia pneumatycznego LS430 DIY

Post by owczar »

Też bym chętnie tak zrobił, ale w ASO są dostępne tylko wtyczki męskie - nie ma dostepnych wtyczek żeńskich, które siedzą w kompie. Podejrzewam, że Japończycy to po prostu dorobili na wzór.

Podejrzewam, że stąd ta cena ASC680 - choć samo wykonanie kosztuje pewnie niewiele to sam projekt pochłonął pewny budżet. Też nie przepadam za ingerencją w oryginalną wiązkę ale jak nie ma innego wyjścia to trzeba. Grunt żeby nie ciąć kabli. Można się pokusić ew o dorobienie samych kabelków z wsuwkami jak w kostce. Przy miraboxie takie patent robiłem. Wyciągam oryginalną wsuwkę i wkładama kabel z taką samą.
User avatar
endrju1
Lex Master
Posts: 1019
Joined: 13 Feb 2015, o 17:11
Model Lexusa: is200
Skąd:: LLB
Contact:

Re: Kontroler zawieszenia pneumatycznego LS430 DIY

Post by endrju1 »

można użyć złączki do przewodów:
Image
Wtedy unikamy potrzeby lutowania, cięcia i izolowania przewodów.
owczar
Moderator
Posts: 3806
Joined: 26 Feb 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Contact:

Re: Kontroler zawieszenia pneumatycznego LS430 DIY

Post by owczar »

Ale tracimy pewne połączenie. Mam złe doświadczenia z tymi złączkami. Lutowanie plus koszulka termokurczliwa to jak dla mnie najpewniejsze połączenie ;)
User avatar
endrju1
Lex Master
Posts: 1019
Joined: 13 Feb 2015, o 17:11
Model Lexusa: is200
Skąd:: LLB
Contact:

Re: Kontroler zawieszenia pneumatycznego LS430 DIY

Post by endrju1 »

Jeśli robimy kable wewnątrz kabiny w zupełności takie złączki dają radę, pod maskę lub wszędzie na zewnątrz mogą powodować problemy.
Aha, złączki są też dobierane rozmiarami do grubości kabla i jak zastosujemy zbyt duże, to połączenie może nie być pewne.
owczar
Moderator
Posts: 3806
Joined: 26 Feb 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Contact:

Re: Kontroler zawieszenia pneumatycznego LS430 DIY

Post by owczar »

Podejrzewam, że w kabinie dadzą radę więc na siłę można je zastosować, ale mimo wszystko wolę polutować ;)
User avatar
piasek1985
Lex user
Posts: 221
Joined: 28 Mar 2016, o 13:21
Model Lexusa: LS430
Skąd:: UK - Surrey
Location: Surrey UK
Contact:

Post by piasek1985 »

Zgadzam się z owczarem, lutowanie jest pewniejszym połączeniem, chociaż przewody od haka holowniczego robiłem złączkami jakieś 2 lata temu i wszystko działa do dzisiaj.
owczar
Moderator
Posts: 3806
Joined: 26 Feb 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Contact:

Re: Kontroler zawieszenia pneumatycznego LS430 DIY

Post by owczar »

Kiedyś miałem problem z zasilaniem sieciowym w aucie. Kupiłem nawet lutownice 12v ale słabo lutowala. Teraz podłączam zwykłą kolbowa do przerwornicy i bez problemu z przedluzaczem można wszystko zrobić.

W końcu znalazłem czas na dokończenie kontrolera zawieszenia. Zastanawiałem się, czy robić płynną regulację, ale ostatecznie wybrałem wersję, która daje mi dodatkowy setup - obniża zawieszenie do wcześniej ustawionej wysokości. Wysokość jest regulowana płynnie dla każdego koła osobno za pomocą czterech ukrytych potencjometrów.

Zrobiłem wspólny panel do przycisków sterujących miraboxem i od zawieszenia. Jeden szeroki obniża przód, a drugi tył. Auto pięknie się kładzie, ale nie mam zdjęcia bo jak kończyłem to było już dość ciemno. Zrobię w dzień.

Koszt całości to 25PLN. Ale kilka dobrych godzin zabawy. Szczególnie w lutowaniu kabli i rozkręcaniu elementów żeby to sensownie poprowadzić. Zostało jeszcze dorobić kostkę a kablu, ale to wolnej chwili. Oczywiście działa regulacja wysokości świateł, a sygnał zwrotny jest proporcjonalny do sygnału bez manipualcji w pętli zwrotnej.

Obudowa pasuje idelanie gabarytami do schowka.

Potencjometry przykręcone do aluminiowej listwy:
Image

Dyskretny dostęp do regulacji:
Image

Osadzenie przycisków:
Image

Po oklejeniu alcantarą:
Image

Image

A tak wygląda w aucie:
Image

Image


Tryb normal:
Image

Tryb low:
Image

I filmik. Akcja niezbyt szybka, bo zawieszenie reaguje dość wolno. Njpierw opuszcza tył, potem przód.
owczar
Moderator
Posts: 3806
Joined: 26 Feb 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Contact:

Re: Kontroler zawieszenia pneumatycznego LS430 DIY

Post by owczar »

Dla wszystkich, którzy chcieliby w tani i prosty sposób manipulować zawieszeniem, wrzucam schematy i rozpiskę w załączniku.

Komputer znajduje się pod schowkiem pasażera. Jeśli zrobimy kontroler w schowku, to montaż całości zajmie maks 2 godzinki.

Auto po ustawieniu na 66cm wygląda tak:
Image
Attachments
ECU_AS_wiring.pdf
(64.03 KiB) Downloaded 887 times
ECU_AS.pdf
(64.3 KiB) Downloaded 896 times
Air_suspension_controller.pdf
(27.57 KiB) Downloaded 889 times
Post Reply

Return to “Zrób to sam”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest