[3UZFE] Wymiana lambdy

Czyli wszystkie porady oraz pomysły na własnoręczne przeróbki.

[3UZFE] Wymiana lambdy

Postprzez owczar » 14 maja 2015, o 10:45

Ostatnio zapaliła się kontrolka CE. Szybka diagnoza i profilaktyczne kasowanie błędu wykazała usterkę grzałki sondy lambda - Bank 2 sensor 1.

Mały rekonesans w manualu i na rynku. Okazuje się, że fabrycznie siedziała tam sonda Denso.
Wszystkie 4 sondy miały jednakową moc grzałki - która powinna wynosić od 13 do 16Ohm.

Numery sond:
Lewa bank 1:
89465-50120
Prawa bank 2:
89465-50130
Tylne:
89465-50140- obie mają taki sam numer

Nie wiem ile kosztuje OEM, ale zamiennik Denso o jakości OE z dedykowaną wtyczką to ok 320-400zł w zalezności od źródła.
Denso oferuje też sondy uniwersalne, które sprzedawane są bez wtyczek. Są przeciwnicy tego typu sond, którzy twierdzą, że sondy mają inne pasmo itd. Zresztą są audiofile, którzy słyszą różnicę jak podłaczą swój wzmacniacz do gniazdka pozłacanym kablem (to nic, że w ścianie będzie zwietrzałem aluminium pamiętające Gierka) ;)
Moim zdaniem- zresztą nie tylko moim ważna jest moc grzałki, a zasada działania sondy jest taka sama i znormalizowana. Nie może być tak że jedna wskaże bogatszą, a inna uboższą mieszankę.
Nie wiem skąd wynika taka różnica w cenie- czy to jakaś kwestia praw Toyoty do wtyczki, bo na pewno nie koszt wtyczki :)

Tak czy inaczej w 3UZFE wszystkie sondy może zastąpić sonda uniwersalna DENSO DOX-0109 i takż też kupiłem. Wyszła 165zł z wysyłką. Uniwersalne sondy z powodzeniem stosowałem w drugim aucie i śmigają bezproblemowo- a tam poszła niższa półka- NTK.

W zestawie dostajemy sondę, 4 tulejki w izolacji do zaciśnięcia przewodów i smar miedziany.

Docinamy i łączymy przewody tak by zachować pierwotną długość przewodu. Nie lutujemy- chodzi o oporoność przewodów, a nie problem w lutowani. Z kwasem i w odpowiedniej temp nawet te przewody lutują się aż miło ;)

Tak wygląda gotowa sonda:
Obrazek
Obrazek

W przypadku LS430 sonde można wymienić z ziemi lekko podnosząc auto. Nie jest to miła praca, a dostęp taki sobie, ale na weekend musiałem mieć sprawne auto :)
Odkręcamy osłone silnika oraz demontujemy osłonę plastikową od strony koła. Mocowana na spinkę i plastikową nasadkę na wystający gwint.
Większym problemem może być wykręcenie sondy. Na rurze jest osłona termiczna. Jeśli sonda siedzi centralnie w otworze to wystarczy klucz:
http://polmarprojekt.pl/pl/1826-neo-11- ... -22mm.html

Ale u mnie raz, że nie było centralnie, a dwa, że nie miałem pod ręką klucza. Chciałem odkręcić płaskim. Próba demontażu osłony zakończyła się niepowodzeniem- śruby mocujące miały upalone łby. Przy próbie odgięcia od prawej strony jeden złbów się urwał- siła dwóch palców. Osłona dała się odgiąć i od strony nadloka można włożyć płaski klucz 22 którym da się odkręcić sondę.

Kabel jest przymocowany jedną spinką. Dodatkowo trzeba wyciąć kostkę.
Sondę wkręcamy na miejsce smarując gwint (tylko gwint) smarem miedzianym. Moja osłona trzyma się na 1 śrubie. Dała się nawet dogiąć o dość sztywno siedzi. Jej zamocowanie bez demontażu kolektora i wydechu nie będzie możliwe. Jest to mała osłona od dołu. Wkurza mnie gdy coś nie jest na swoim miejscu zamocowane na wszystkie śruby, ale w tym wypadku gra nie jest warta świeczki.

Tak wygląda sonda od dołu:
Obrazek

Na wykresach wygląda ok. Korekty w normie. W wekend dłuższa trasa więc zobaczymy jak będzie na dłuższą metę. Ale jestem dobrej myśli ;)
owczar
Moderator
 
Posty: 3029
Dołączył(a): 26 lut 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska

Re: [3UZFE] Wymiana lambdy

Postprzez tofex » 14 maja 2015, o 15:05

U mnie w LS 400 ta sonda (dox 0109) siedzi od 2 lat i jest ok. Błąd był również z powodu padniętej grzałki. Eksperymentalnie zamiast grzałki podłączyłem równolegle cztery pięciowatowe rezystory które dawały ok. 13 ohm, i błąd nie pojawiał się. Jedyna różnica, to że na zimnym silniku sonda bez grzałki wstawała po ok. 1,5- 2 minutach, a trzy pozostałe po ok. 30 sekundach.
tofex
Lex user
 
Posty: 132
Dołączył(a): 8 lis 2011, o 08:24
Model Lexusa: LS 400
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Szczecin

Re: [3UZFE] Wymiana lambdy

Postprzez owczar » 20 maja 2015, o 11:48

Obejście z rezystorami można zastosować, ale nie jestem pewien czy ta grzałka nie dogrzewa sondy podczas równej jazdy, gdy temp kolektorów się obniża. Właśnie wtedy ECU wyrkywał problemy z sondą. Możliwe, że niekoniecznie to kwestia tylko wolniejszego wstawania, bo gdyby tylko o to chodziło to tak naprawdę żaden problem. ECU nie zdąży nawet przejść w Close Loop w tym czasie ;)

Tak czy inaczej dobrze wiedzieć, że sonda się spisuje ok :)

Dla sceptyków film z pracy sondy. Na pierwszym banku jest OEM. Na drugim banku uniwersalna. Korekty LTFT roznia się maks do 2 procent. Niestety nie mam porównania jak było na starej sondzie.

https://www.youtube.com/watch?v=_T7gRvv ... e=youtu.be
owczar
Moderator
 
Posty: 3029
Dołączył(a): 26 lut 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska

[3UZFE] Wymiana lambdy

Postprzez muzz » 20 maja 2015, o 16:48

Dobrze wiedzieć ze dox109 działa. U mnie to samo. Błąd grzałki.
muzz
Lex Driver
 
Posty: 333
Dołączył(a): 4 kwi 2015, o 20:44
Model Lexusa: GS 430
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: WWA

Re: [3UZFE] Wymiana lambdy

Postprzez Afrost » 12 kwi 2017, o 13:52

Ja kupiłem z półtora roku temu oryginalną :) no i dziś zamówiłem nową ale tym razem Denso Dox 0238 z zarobioną wtyczką której zamiennikiem jest ponoć właśnie podawana przez Was sonda z numerkiem 109 więc jak widać jest zamiennik zamiennika. W piątek mi zamontują i oby moje problemy z bankiem 2 się skończyły.
Afrost
Lex user
 
Posty: 94
Dołączył(a): 30 mar 2015, o 23:01
Lokalizacja: Białystok
Model Lexusa: LS430
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Białystok


Powrót do Zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość