Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnym dyfrze - przewodnik

Czyli wszystkie porady oraz pomysły na własnoręczne przeróbki.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
lynx
Lex user
Posty: 40
Rejestracja: 7 maja 2017, o 09:44
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Gdańsk
Kontakt:

Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnym dyfrze - przewodnik

Post autor: lynx »

Post przeniesiony z działu "Przeniesienie napędu", myślę że tutaj pasuje bardziej.

Poniżej fotorelacja z wymiany oleju w skrzyni rozdzielczej i tylnym dyferencjale w Lexusie RX300 4x4 (2001r. 201HP)

Zaczynamy od informacji ogólnych, w ww. samochodzie mamy w przeniesieniu napędu do wymiany następujące oleje (patrząc od przodu):
1. przedni dyfer - dzieli olej z automatyczną przekładnią, wymieniając olej w skrzyni załatwiamy za jednym razem dyfer - to jeszcze przede mną (fotorelacja w przyszłym tygodniu).
2. skrzynia rozdzielcza - wg instrukcji olej przekładniowy klasy API GL-5 80W-90, według korka w skrzyni 85W-90, a w Ameryce zalecają 75W-90, temat rzeka, ja poszedłem zgodnie z instrukcją. Potrzebna ilość oleju 0,9 l.
3. Tylny dyfer - olej przekładniowy tej samej klasy co w skrzyni rozdzielczej w ilości około 1 litra.

Skrzynia rozdzielcza jest charakterystycznie użebrowana (odprowadzanie ciepła) i znajduję się na wysokości wału (po środku samochodu), za skrzynią biegów, patrząc od przodu (Zdjęcie wskazuję też korek spustowy, który znajduję się po jej lewej stronie):

Obrazek
Obie śruby maja rozmiar 24mm, do korka spustowego potrzebować będziecie płaskiego (najlepiej oczkowy bo śruba ma bardzo niski łepek), do śruby rewizyjnej zwykły nasadowy z przedłużką.

Zawsze przy wymianie jakiegokolwiek oleju, przed odkręceniem korka spustowego, sprawdźmy, czy uda nam się odkręcić drugi, przez który będziemy napełniali układ (pozwoli nam to uniknąć sytuacji w której będziemy uziemnieni, bo olej spuściliśmy ale nie możemy nalać nowego).
W przypadku skrzyni rozdzielczej korek ten znajduję się z jej tyłu (wszystkie opisy podaję stojąc przodem do samochodu) i wygląda następująco:

Obrazek

Odkręcamy śrubę rewizyjną:

Obrazek

Obrazek

Teraz czas na korek spustowy:

Obrazek

Obrazek

Olej oczywiście "łapiemy" do pojemnika i po skończonej akcji odwozimy do zaprzyjaźnionego warsztatu do utylizacji.

Na kroku spustowym znajduję się magnes, jeżeli znajdziecie na nim większe drobinki metalu to macie kłopot (świadczy to o ścieraniu się którejś z zębatek), u mnie na szczęście czysto. Żeby była jasność, bardzo delikatny metaliczny pyłek (w formie pasty) jest naturalnym zjawiskiem (po to w końcu jest magnes):

Obrazek

Obie śruby dokładnie czyścimy (szczególnie uważajcie na drobiny piasku jeśli działacie w terenie).

Obrazek

Przy okazji porównanie świeżego oleju z tym co było w skrzyni:

Obrazek

Obrazek

Po lewej stary olej, po prawej nowy:

Obrazek

Zakręcamy korek spustowy (nowa uszczelka na śrubie) i zaczynamy akcje napełniania skrzyni rozdzielczej, do jej przeprowadzenia użyjemy pompki do płynów (do kupienia na Allegro za około 20 zł).

Obrazek

Montujemy wylot rurki w skrzyni (jako że działałem sam to przykleiłem rurkę taśmą, tak aby nie wylatywała w trakcie pompowania).

Obrazek

Olej wpompowujemy do momentu aż zacznie się delikatnie wylewać ze skrzyni.

Obrazek

Zakręcamy śrubę rewizyjną i gotowe, możemy się zabierać za tył.

Teraz dla odmiany będę stał przodem do tyłu samochodu.
Dyfer ma korek spustowy na samym środku (od spodu) a rewizję po swojej prawej stronie (przy półosi).
Jak zwykle zaczynamy od odkręcenia rewizji, tutaj potrzebny będzie długi imbus 10mm i może (w zależności od oporu), jakaś przedłużka.

Obrazek

Obrazek

Teraz odkręcamy dół i spuszczamy olej.

Obrazek

Obrazek

Również tutaj na korku spustowym znajdziemy magnes, sytuacją z wyczuwalnymi opiłkami metalu bardzo źle wróży dyferencjałowi (mieli się).
U mnie git, tylko delikatna "papka" i to w małej ilości.

Obrazek

Korek czyścimy, zakładamy nową podkładkę i wkręcamy.

Obrazek

Tutaj znowu warto porównać stary i nowy olej.

Obrazek

Obrazek

Powtarzamy operację z pompką, pompujemy do momentu aż olej zacznie się przelewać (niecały litr).

Obrazek

Obrazek

Zakręcamy i zrobione.

Cała operacja (bez pośpiechu w warunkach terenowych), zajęła mi trzy godziny.
Ostatnio zmieniony 23 cze 2018, o 10:04 przez lynx, łącznie zmieniany 3 razy.
Agnes34
Nowy lex user
Posty: 9
Rejestracja: 4 wrz 2017, o 09:50
Model Lexusa: ANIEWIEM
Skąd:: Warszawa
Kontakt:

Re: Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnim dyfrze - przewo

Post autor: Agnes34 »

Super wyjaśnione, krok po kroku, przyda mi się.
http://sklep-alkomaty.pl/alkomaty-elektrochemiczne/351-alkomat-alcofind-af-35--5906714485858.html
neo
Nowy lex user
Posty: 5
Rejestracja: 25 kwie 2018, o 22:01
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Siedlce
Kontakt:

Re: Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnim dyfrze - przewo

Post autor: neo »

lynx,
czy mógłbyś podrzucić linkę do galerii z fotorelacji? Bo linki "obrazkowe" padły :-(
Z góry dziękuję.
Awatar użytkownika
lynx
Lex user
Posty: 40
Rejestracja: 7 maja 2017, o 09:44
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Gdańsk
Kontakt:

Re: Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnim dyfrze - przewo

Post autor: lynx »

Powinno działać:)
neo
Nowy lex user
Posty: 5
Rejestracja: 25 kwie 2018, o 22:01
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Siedlce
Kontakt:

Re: Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnym dyfrze - przewo

Post autor: neo »

Dzięki wielkie!
Kawał dobrej roboty :-)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości