Strona 1 z 1

[IS200] Zmiana tarcz i zacisków hamulcowych na większe W220

: 14 maja 2018, o 16:59
autor: Ronald
Witam,
Zakładam nowy temat, gdyż mam konkretne rozwiązanie, które z pewnością przyda się nie jednemu posiadaczowi IS200, IS300, GS300, GS400, GS430, LS400, LS430 itp. Wszędzie tam, gdzie siedzą hamulce te same co w IS200...

O co chodzi?
Hamulce w IS200 są na tyle słabe, że nie dają rady przy dużym obciążeniu. W moim IS200 siedzi 3UZ, a moc 300KM to zdecydowanie za dużo jak na standardowe hamulce IS200. Sytuacje w których hamowałem gwałtownie, lub nawet spokojnie, z prędkości 200 - 260 do powiedzmy 100 km/h kończyły się przegrzaniem tarczy, czego efektem było bicie na kierownicy i niepokojące dźwięki dobiegające z przednich tarcz. Jeżeli nie przy pierwszym hamowaniu, to już następnym, jak najbardziej.

Myślałem nad zmianą tarcz na nacinane, nawercane EBC, wraz z klockami Yellow. Komplet kosztuje około 1800 zł brutto, więc niemało. Na swojej stronie producent chwali się, że powyższe problemy nie będą już występowały. Niestety to nie rozwiązuje problemu, gdyż lepsze tarcze nie zwiększa "pojemności cieplnej" hamulców, a to ona decyduje o tym ile ciepła jest w stanie "przyjąć" na siebie tarcza. Rozumiem to tak:
Tak jak baterie mają swoją pojemność, jak do butelki wlejesz ustaloną ilość wody, tak tarcze hamulcowe są w stanie przyjąć odpowiednią ilość ciepła. W końcu przy hamowaniu następuje zmiana energii kinetycznej w energię termiczną. Wg mnie, a jestem tylko laikiem, tarcza gdy osiągnie swoją pojemność cieplną, w zależności od zastosowanego w niej materiału będzie dalej spełniać swoje zadanie lub nie. Stalowe tracą swoje właściwości przy "niższej" temperaturze, a z kolei ceramiczne, pomimo ogromnej temperatury dalej będą sprawnie hamować. Niemniej to od grubości tarczy, oraz jej średnicy, a nie koniecznie od zastosowanego materiału zależy pojemność cieplna. Innymi słowy im grubsza i większa tarcza, tym dłużej i mocniej możemy trzymać pedał hamulca zachowując pełną sprawność układu hamowania.

Zmieniając tarczę na nawiercaną / nacinaną / droższą, zachowując tą samą grubość i średnicę - nie zwiększysz pojemności cieplnej tarcz. Jeżeli masz problem z przegrzewaniem się tarcz, lub biciem kierownicy podczas hamowania - tym sposobem nie rozwiążesz problemu!

Jeżeli czujesz, że przy długim / mocnym hamowaniu tarcze nie spełniają swojego zadania - rozwiązaniem dla Ciebie jest zwiększenie średnicy tarcz hamulcowych. Co ciekawe, często jest to dużo tańsze rozwiązanie niż zmiana tarcz na takie z lepszych materiałów.

Dołączam link do ciekawego artykułu, który opisuje te zagadnienie: https://autokult.pl/11298,bezpieczne-ha ... amulcowych

Zatem, aby zwiększyć te pojemność, trzeba zwiększyć średnicę tarcz. W IS200 niestety samo zamontowanie większych tarcz nie wystarczy. Trzeba przerobić zaciski / poprzez adaptery, aby pasowały do większych tarcz. Być może są jakieś inne / większe tarcze, które podejdą pod IS200 bez przeróbki, ale nie wydaje mi się. Poprawcie mnie jeśli się mylę.

Zatem do konkretów. Firma FUNO AUTO GARAGE oferuje adaptery dzięki którym na naszego Lexa wejdą tarcze i zaciski od Mercedesa W220, a więc od popularnej S klasy. Wg panów z FUNO załatwia to sprawę na tyle, że można się wybrać na tor GS'em, jeździć stylem jak na warunki torowe przystało i mieć hamulce cały czas sprawne! Jak dla mnie to wystarczy!

Zamówiłem u nich owy zestaw. Niebawem jak dojdzie zmodyfikuje ten post o stosowny tutorial.

Koszty:
- Adaptery na przednią oś 300 zł brutto + koszty wysylki
- zaciski używki wahają się od 70 - 150 zł. Kupujcie tylko te NIEskorodowane. Dzięki temu wężyki z płynem hamulcowym będą pasować do nowych zacisków "jak fabryczne".
- nowe "zwykle" tarcze, spełniające ww. wymagania zaczynają się od 110 zł za jedną tarczę (słowa Pana z FUNO).

Zatem sumując koszty za około 620 zł mamy nowe większe tarcze i zaciski mieszczące się pod 17" oryginalne felgi od IS200. Jak dla mnie BOMBA! :-)

KONTAKT DO PANOW Z FUNO AUTO GARAGE:
https://www.facebook.com/pg/fatpl/about ... e_internal

Re: [IS200] Zmiana tarcz i zacisków hamulcowych na większe W

: 15 maja 2018, o 01:20
autor: ledziu
Wszystko pięknie, ładnie ale moja rada jest taka najpierw sprawdź a potem zachwalaj bo tak naprawdę świat tuningu to głównie piękne gadki ... W tym konkretnym przypadku pewnie temat się sprawdzi bo tarcze będą większe ale...jest jedno małe ale czemu? np.w mom aucie jak miałem tarcze z tego co pamiętam brembo + klocki ds2500 mogłem napitalać do oporu a jak zminiłem na textary a klocki brembo hamowanko się skończyło bo po trzecim heblu jedno wielkie buczenie i droga hamowania x2. Więc podsumujmy zacisk ten sam, rozmiar tarczy ten sam a hamowanie inne. Do tego są też ekstremalni użytkownicy którzy np.z 4ero tłoka od evoX poszli w 6cio tłok ale jakiegoś suv-a i po kilku upalankach wracali do 4ero tłoka który teretycznie powinien być mniej wydajny a nie był ...więc może oprócz materiału tarczy, materiału klocka ważny jest materiał zacisku... dlatego ja tak na wszelki wypadek wkładałem heble od evoX które wiedziałem że pochodzą z auta sportowego o wyczynowych genach, super się sprawdziły w ciężkim gs gte chociaż były dosyć drogie. No i pasowały pod większośc 18ek.

Według mnie jeżeli mod z w220 przejdzie pozytywnie będzie to fajna opcja dla lexa i do tego bardzo tania. No ale musi przebiec temat pozytywnie na co liczę :ok:

Re: [IS200] Zmiana tarcz i zacisków hamulcowych na większe W

: 15 maja 2018, o 06:40
autor: gmiter
Z tymi 4 oraz 6 tłoczkami to jeszcze inna sprawa. Większa powierzchnia nagrzewania się płynu hamulcowego :)

Re: [IS200] Zmiana tarcz i zacisków hamulcowych na większe W

: 15 maja 2018, o 08:46
autor: ledziu
gmiter pisze:Z tymi 4 oraz 6 tłoczkami to jeszcze inna sprawa. Większa powierzchnia nagrzewania się płynu hamulcowego :)
Nie wiem, możliwe że masz racje bardziej chodziło mi o to że tematu hebli nie da się spłaszczyć tylko do rozmiaru tarcz...albo do ilości tłoczków w zacisku.

Re: [IS200] Zmiana tarcz i zacisków hamulcowych na większe W

: 15 maja 2018, o 09:37
autor: carinus
Producent dobiera pompe hamulcową,servo,zacisk i tarcze w jakimś konkretnym zestawieniu.Wszelkie zmiany mogą,ale nie muszą przynieść poprawy skuteczności.Jedno jest pewne i o tym pisał już Ronald-zwiększenie pojemności cieplnej a ja dodam jeszcze poprawę wentylacji układu hamulcowego.Niektórzy tworzą specjalnie powiększone tunele do nawiewu powietrza na tarcze celem lepszego chłodzenia.Nawet największa tarcza może nie nadążyć z oddawaniem ciepła.

Re: [IS200] Zmiana tarcz i zacisków hamulcowych na większe W

: 15 maja 2018, o 10:36
autor: grucha2666
Wszystko ładnie pieknie ale jest kilka ale...

1. To przy zmianie hebli z w220 odpadają nam całkowicie felgi 16 - ja na przykład mam nowe zimówki w tym rozmiarze i szkoda byłoby mi się ich pozbywać (a właśnie zmieniam hamulce i jednak wybrałem zestaw lepszych tarcz: EBC Turbo Groove + klocek Hawk performance - z informacji specjalistów z brakes.pl to całkowicie załatwi temat hamulców jeżeli oczywiście piasty będą proste a tłoczki nie będą się zacinać).
2. W ori feldze 17 cali trzeba mieć dystans 10-15 mm
3. Jak masz felgi nie ori to wszystko zależy jakie są ramiona felgi - najlepiej jakby felga była możliwie najbardziej wypukła.

poza tym możliwie że jest to najlepsza opcja. ja niestety nie zdecydowałem się bo szkoda mi zimówek :/

Re: [IS200] Zmiana tarcz i zacisków hamulcowych na większe W

: 21 wrz 2018, o 18:20
autor: iwan920
Roland założyłeś już tan zestaw hamulców ?
możemy prosić o opinię jak się sprawują ?

Re: [IS200] Zmiana tarcz i zacisków hamulcowych na większe W

: 23 wrz 2018, o 02:22
autor: mystic888
Jakie tarcze do tego setupu zalozyc?