Strona 1 z 2

Waga felgi

: 13 paź 2010, o 23:52
autor: Ralfx
Jako że tutaj będa zaglądac ludzie szukający felg warto w tym dziale poruszyć temat wagi koła.

Znalazłem bardzo ciekawa tabele wag i rozmarów kół - sa to nabardziej znane modele, może nie najnowsze ale wiele osób znajdzie tam swoje koła albo te które planuje zakupić. Waga felgi jest istotna przy wyborze z tego względu że wpływa na przypiszenie i hamowanie. Można też u sprawdzić czy felgi są kute (forged) czy nie.

Jeśli ktoś miałby inna baze lub większa niech napisze to zedytuje pierwsz post i dodam.

Re: Waga felgi

: 14 paź 2010, o 01:05
autor: Wombat
ta baza zawsze aktualna u źródła
http://www.wheelweights.net (guzik Wheels list)

trzeba też mieć świadomość że nie ma sie co napinać na ultralekkie felgi z cienkim rantem jeżeli założymy na to ciężkie opony.
Opona jest jeszcze dalej od osi obrotu i jej masa ma znaczący wpływ na osiągi (bezwładność, masa nieresorowana..itd)

A róznice mogą być spore
Toyo T1S 215/40/17 - 7,5kg
Goodyear F1 205/40/17 - 9,66 kg
Michelin Pilot Sport 245/40/17 - 10,3 kg

czyli róznica w 17" kole z (felga+opona) może byc nawet jak miedzy 14 a 22 kg na każdym kole. Chyba że założomy totalne kartofle - to być może i jeszcze większa.

Re: Waga felgi

: 14 paź 2010, o 07:56
autor: klexus
a to dobre nie wiedziałem ze takie rzeczy są heheh i ze aż tyle może ważyć sama opona

Re: Waga felgi

: 14 paź 2010, o 08:17
autor: forest
jeszcze żeby zmniejszyć wagę koła można do opony załadować coś lżejszego niż sprężone powietrze.... jak myślicie? to będzie miało jakiś wpływ?

Re: Waga felgi

: 14 paź 2010, o 14:48
autor: tomekb
no to nie zawsze warto wieksze kola zakladac

Re: Waga felgi

: 14 paź 2010, o 16:52
autor: Wombat
no to nie zawsze warto wieksze kola zakladac
nie zawsze? ja bym powiedział że prawie nigdy.
Jeżeli twoja fura nie pali do końca II biegu kapcia albo nie pali kapcia na III biegu z "kicka"... czyli że nie masz tych mniej więcej 450 i więcej KM to oznacza że większości przypadków szersze koło jest ci zupełnie niepotrzebne. No i jeżeli oczywiście masz często potrzebe robić na III biegu kicka tak żeby zamielić i zamiast iść bokiem wolisz przyśpieszać.
Opona fabryczna zawsze jest kompromisem pomiędzy ekonomią, trakcją, spaleniem, ceną, hałasem...a do tego zawieszenie projektuje sie do konkretnych opon o konkretnej charakterystyce przy konkretnym ciśnieniu. Już sama zmiana opony na tkąo innej sztywności ścianki lub zmiana ciśnienia to samow sobie lekki tuning zawieszenia


jeszcze żeby zmniejszyć wagę koła można do opony załadować coś lżejszego niż sprężone powietrze.... jak myślicie? to będzie miało jakiś wpływ
:D
raczej mizerny biorąc pod uwage ilość tego czegoś w oponie. No i nawet jeżeli taki gaz chciałby unosić koło go góry to też nie jest dobrze bo na nie równych nawierzchniach gdzie podskakuje trudniej by było amortyzatorom przydusić je do ziemi. Pompowanie kół gazem szlachetnym który ma tą miłą ceche że czy gaz zimny czy ciepły (po jeździe)to nie zmienia sie jego ciśnienie w oponie to najlepsze co do tej pory wymyślili.

Re: Waga felgi

: 14 paź 2010, o 18:44
autor: Ralfx
Fajnie Wombat że znałeś źródło :) niby moja lista jest aktualna ze stroną ale być może niedługo coś dodadzą to wtedy można podmienić.

Re: Waga felgi

: 16 paź 2010, o 13:04
autor: janasek
Można pompować koła azotem, ale to raczej nie wpływa na wagę koła. Napompowane koła azotem powinny mieć zielone nakrętki zaworków (w 99% procentach tak mają).
Generalnie minusy tego sa takie że:
- jak kapcia złapiesz to wtedy pod ręka pwenie gazu nie najdziesz i ejdno koło napompujesz powietrzem i wtedy auto może sie niby inczej zachowywać ( nie wiem, nie sprawdzałem:))
- nie wolno dopompowywać kół powietrzem jeżeli mamy w oponie azot.
- spotkałem się z tym że za samo pompowanie azotem kasuja (czyli droższy temat od gratisowego powietrza). Ale na szczęście nie wszędzie tak jest...:)

Zalety:
- jedna podstawowa - tak jak pisze Wombat - gaz nie zmienia ojętości niezależnie od temperatury otoczenia i gumy.

Pozdro

Re: Waga felgi

: 16 paź 2010, o 20:55
autor: Ralfx
A czy nie jest też tak że trudniej ucieka z opony?

Re: Waga felgi

: 16 paź 2010, o 22:18
autor: janasek
Zgadza się Ralfix:
-gaz trudniej przechodzi przez ewentulane pory w gumie

Kolejne zalety:
-zwiększatrwałość opony (bo nie ma wahań ciśnienia - zbrojone boczki opony uginają sie tak samo i gaz jest teoretycznie wolny od zanieczyszczeń)
-zwiększa bezpieczeństwo jazdy (bez wahań ciśnienia-stabilniejsza jazda)
-przenosi większe obciążenia - gaz jest bardziej sprzężysty od powietrza (mieszniny gazów) i dlatego jest stosowany od lat w sportach motorowych i transporcie ciężkim.

Pozdro