IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Tuning zawieszenia, silnika, układu napędowego
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
gmiter
Lex Master
Posty: 1247
Rejestracja: 9 mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post autor: gmiter »

Witam,

Chciałbym zapytać czy byłoby tutaj na forum zainteresowanie na zamówienie prostego dolotu - bez rezonatora od przepustnicy do przepływomierza? Robię projekt w SolidWorks w programie dla znajomego. Cenowo będzie wiadomo po obadaniu ile materiału pójdzie ale z tego co się orientuję to koło 200zł.

Na zdjęciu podgląd jak by to wyglądało - na dniach wrzucę swoją wizualizację. Grubość od 3 do 5 mm w zależności od wymagań ale w przypadku IS300 gdzie jest tam tylko zasysanie powietrza grubość nie jest istotna szczególnie ponieważ nie występuje ciśnienie.
Załączniki
hps
hps
hps.JPG (98.01 KiB) Przejrzano 4340 razy
Awatar użytkownika
passat1978
Lex Driver
Posty: 614
Rejestracja: 14 lis 2010, o 10:42
Model Lexusa: gs 300
Skąd:: Łęczyca
Lokalizacja: Łęczyca - Kutno
Kontakt:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post autor: passat1978 »

A co to ma dac?
Części do LEXUS GS 300 KMI
NR 790462651 Lub PW
Awatar użytkownika
gmiter
Lex Master
Posty: 1247
Rejestracja: 9 mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post autor: gmiter »

Dosyć sporo wątków jest na forum IS (USA). Głównie to zmienia się dźwięk silnika, słychać mocniej auto - dwa jest płynniejsze przyspieszanie - rezonator wprowadza ogromne zawirowania w dolocie no i kolejna rzecz to rezonator ma ogromną powierzchnię nagrzewania się od kolektora dolotowego - prosty dolot to ukraca, jest dużo mniejsza powierzchnia. Inaczej też odprowadza ciepło od zwykłego plastiku.
owczar
Moderator
Posty: 3805
Rejestracja: 26 lut 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Kontakt:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post autor: owczar »

Rezonator nie wprowadza drgań, a pełni trochę inną rolę. Jak dla mnie to usunięcie da tyle złego co dobrego. Lepiej zrobić izolację seryjnego dolotu, choć to w praktyce kosmetyczna różnica.
Awatar użytkownika
gmiter
Lex Master
Posty: 1247
Rejestracja: 9 mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post autor: gmiter »

[quote="owczar"][/quote]
Rezonator nie wprowadza drgań ale powoduje przepływ turbulentny - w przypadku silnika wolnossącego ma to duże znaczenie - doskonale wiedzą to osoby które badają przepływy płynów - przepływ będzie na pewno bliżej laminarnego. Powierzchnia nagrzewania od kolektora także się sporo zmniejszy przez eliminację rezonatora którego dolna część ma dużą powierzchnię i absorbuje dużo ciepła..
owczar
Moderator
Posty: 3805
Rejestracja: 26 lut 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Kontakt:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post autor: owczar »

Przepływ turbulentny jest nie jako efektem tych drgań - choć nie do końca, bo tworzony jest efekt fali, a rezonator reguluje jej częstotliwosć. Przepływ turbulentny to przepływ bardziej losowy, nieuregulowany. Dążenie do laminarnego przepływu nie ma sensu kiedy przepływ powietrza nie jest ciągły, stąd rezonator w dolocie. Odpowiednie "synchronizowanie" fali pozwala na wydajniejsze zasilanie silnika powietrzem. Rezonator działa tak, że dopasowuje częstotliwość do obrotów bo przepływ jest proporcjonalny do obrotów. Stąd jego nazwa - rezonator - czyli element wprowadzający rezonans.


Przy dużym zapotrzebowaniu na powietrze, przepływ jest tak duży, że nie przejmie wiele ciepła z dolotu. Przy małym zapotrzebowaniu przejmie, ale wtedy ta wyższa temp aż tak nie boli.

Te dwa linki w dokładny sposób wyjasniają jak dolot jest ważny. Nie chodzi tylko o grubą i zimną rurę...
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/do ... 1&type=pdf
http://zumotor.blogspot.co.uk/2008/06/t ... s-for.html
Awatar użytkownika
gmiter
Lex Master
Posty: 1247
Rejestracja: 9 mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post autor: gmiter »

Ciekawą opcją jest dodanie "snorkela" http://my.is/forums/f221/is300-diy-tu-i ... on-442251/ który zapewnia utrzymanie wyższego ciśnienia statycznego w czasie jazdy - przed filtrem niż seryjna kierownica dolotu. Co do temperatury powietrza w wolnossącym faktycznie temperatura nie ma aż tak dużego wpływu na moc/moment. W V40 T4 jak było powyżej 25 stopni to płakałem jak jeździłem - moc totalnie cięło przez to, że temperatura w dolocie miała na wysokości przepustnicy około 50 stopni, dodanie dobrej jakości IC obniązło ją nieco ale w doładowanym silniku moc jest zimą :)
owczar
Moderator
Posty: 3805
Rejestracja: 26 lut 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Kontakt:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post autor: owczar »

Podejrzyj sobie temp powietrza w dolocie podczas jazdy. Na postoju sięga nawet 60-kilku stopni. Ale podczas jazdy jest niewiele wyższa niż temp na zewnątrz ;)

Na tym filmiku widać to wyraźnie:
https://www.youtube.com/watch?v=YNILRuXdlGo

To było jakoś wiosną. Przy wyższych prędkościach temp spada do 20 stopni.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tuning mechaniczny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość