RX II 400H napęd hybrydowy, silnik - jak to ma działać?

Wszelkie informacje na temat zakupu modelu RX
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
RealLife
Lex user
Posty: 36
Rejestracja: 12 kwie 2020, o 17:53
Model Lexusa: RX
Skąd:: Kraków
Kontakt:

RX II 400H napęd hybrydowy, silnik - jak to ma działać?

Post autor: RealLife »

Pierwsze oględziny 400-setki za mną, odbyły się bez wizyty w serwisie (terminy 2 tygodniowe) oraz testera / sprzętu diagnostycznego. A pojawiły się pytania / obawy o prawidłowe działanie:
1. układu hybrydowego:
a. samochód uruchomiony po kilkudniowym postoju, bateria prawie pełna - bez 1 kreski, jazda kilka km z różnymi prędkościami do 100km/h, na koniec chwilę z górki na "B" - poziom naładowania nie zmienił się.
b. każde normalne (najwolniej, żeby nie tamować ruchu) ruszenie ze skrzyżowania - natychmiastowy start spalinowego. Po rozpędzeniu auta i odjęciu gazu oraz podczas zatrzymania - spalinowy gasł
c. próba jazdy na prądzie: równa droga, brak wiatru, 2 "statystyczne" osoby, tem. ok. 10 st, bateria j.w. - baaardzo powolne ruszanie, max 35 km/h - przejechał dystans ok. 700 m, bateria zeszła do ok. 1/3. Szybsze ruszenie, większa prędkość lub większy dystans z taką - odpalanie spalinowego.
d. zachowanie baterii hybrydowej: po przejechaniu ok 1,5 km bateria z poziomu ok. 1/3 naładowała się/wróciła do pełny "bez kreski", kilka minut pracy silnika na postoju nie zmieniło tego stanu. Podczas ok. 15 minutach "zabawy": szybami, klapą, zamkiem, radiem, regulacją i grzaniem foteli, wycieraczkami (żadne światła zewnętrzne nie były włączane, a wymienione urządzenia uruchamiane po kolei, oddzielnie, możliwe, że klima chwilami pompowała - po przekręceniu stacyjki do ruszenia szybami czy wycieraczkami) - bateria hybrydowa zeszła do zera

2. silnika: czy ma tak rechotać? Dźwięk przypominał bardziej dużego fiata niż japońskie, czy jakiekolwiek - zwłaszcza z zaworami regulowanymi hydraulicznie - V6. Były 2 takie auta, oba z przebiegiem ok 220 tkm(wg licznika i książki - pokazywanej przez handlarza..), oba pracowały identycznie
Praca silnika - odpalenie po rozładowaniu baterii hybrydowej do zera (na telewizorku): https://youtu.be/I1omPJmJm08

3. Hybryda - ogólnie - z ciekawości: czy możliwe jest takie rozładowanie baterii hybrydowej, że nie będzie w stanie odpalić silnika spalinowego? Co wtedy?

Proszę o opnie / wyrażenie się na temat tych zagadnień.

[Jeżeli tematy zostały już omówione na forum (nie udało mi się znaleźć), aby nie powielać / zaśmiecać - proszę wrzucić tu linki, potem usunę wątek]
tomi9872
Lex user
Posty: 21
Rejestracja: 8 sty 2020, o 18:53
Model Lexusa: GS450H
Skąd:: Pszczyna
Kontakt:

Re: RX II 400H napęd hybrydowy, silnik - jak to ma działać?

Post autor: tomi9872 »

1.
a) taka sytuacja jest jak najbardziej poprawna i może sugerować bardzo dobrą kondycję baterii choć nie musia poprostu silnik spaliwony w pełni zaspokajał zapotrzebowanie tym bardziej że kilka kilometrów po postoju silnik się nagrzewał pewnie i pracował cały czas
b) cięzko jest określić co dla kogo jest określane mianem normalnego ruszania ale nie doszukiwał bym się niepokoju w takim zachowaniu bo by ruszyć z użyciem tylko elektryka to jest wyższa sztuka i najczęsciej wygląda to bardzo ślamazarnie. Druga częśc zdania jest to opis poprawnej pracy układu hybrydowego
c) co do zachowania to j.w. a jeśli masz obawy do pokonany dystans na samym pradzie to nie jest on aż tak powodem do obaw ja u siebie przy najlepszych warunkach ok 1km robię. Baterie w Lexusach nie są mega pojemne bo w założeniu nie mają służyć do jazdy na samym prądzie ( to nie hybrydy plug-in)
d) takie zachowanie świadczy o obniżonej kondycji baterii względem nowej bo moim zdnaiem mały dystans był potrzebny do jej ponownego naladowania. na moim przykładzie mogę podac że z bardzo niskiego poziomu do naładowanej potrzebuję ok 4km. 15min zabawy to jeszcze nie taki zły czas.

2. Co do tego punktu to się nie wypowiem bo z tym konkrentym silnikiem doczynienia nie miałem ale możliwy jest to temat głośnych koszy zmiennych faz rozrządu choć nie pamiętam czy to tez w tym silniku wystepuje

3. Elektronika nie powinna dopóscić do głebokiego rozladowania bo to że na monitorze jest sytuacja "rozładowanej" to nie znaczy że jest ona faktycznie rozładowana bo zawsze cos w niej zostaje ale jakby nie patrzeć takowa sytuacja istnieje przy uszkodzeniu baterii lub bardzo długi czas postoju ( mam na mysli nie miesiąc czy dwa ale np rok,dwa lub wiecej) a co wtedy to odpowiedź nasuwa się sama czyli laweta i naprawa baterii

Jeżeli masz jeszcze jakies pytania to pisz
Awatar użytkownika
RealLife
Lex user
Posty: 36
Rejestracja: 12 kwie 2020, o 17:53
Model Lexusa: RX
Skąd:: Kraków
Kontakt:

Re: RX II 400H napęd hybrydowy, silnik - jak to ma działać?

Post autor: RealLife »

Dziękuję, bardzo klarowną i konkretną odpowiedź.

Dobiłbym jeszcze do tematu opis sytuacji, gdy ewidentnie widać, że bateria jest już niesprawna:
1. W odniesieniu do opisywanego przeze mnie testu (pewnie każdy będzie mógł tak sprawdzić auto samodzielnie)
2. Jaki to ma wpływ na jazdę samochodem (np. osiągi, spalanie - to akurat ciężko sprawdzić na kilku km, nietypowe zachowanie przy odpalaniu, ruszaniu, zatrzymywaniu itp)
tomi9872
Lex user
Posty: 21
Rejestracja: 8 sty 2020, o 18:53
Model Lexusa: GS450H
Skąd:: Pszczyna
Kontakt:

Re: RX II 400H napęd hybrydowy, silnik - jak to ma działać?

Post autor: tomi9872 »

1. "b. każde normalne (najwolniej, żeby nie tamować ruchu) ruszenie ze skrzyżowania - natychmiastowy start spalinowego. Po rozpędzeniu auta i odjęciu gazu oraz podczas zatrzymania - spalinowy gasł"
Ta sytuacja w momencie zagrzanego silnika spalinowego może świadczyc o poniższonej sprawności baterii gdyż patrz pkt ruszanie niżej w przypadku zatrzymania chwilę po starcie jest to normalna sytuacja

"c. próba jazdy na prądzie: równa droga, brak wiatru, 2 "statystyczne" osoby, tem. ok. 10 st, bateria j.w. - baaardzo powolne ruszanie, max 35 km/h - przejechał dystans ok. 700 m,"
Pokonanie 700m jest ok wynikiem bo warunki zawsze są różne. Przy uszkodzonej baterii dobicie 100m czasem jest arcytrudnym wyzwaniem.

"...bateria zeszła do ok. 1/3. Szybsze ruszenie, większa prędkość lub większy dystans z taką - odpalanie spalinowego."
Szybsze ruszenie zawsze uruchamia silnik spalinowy bo samochód mysli że jest potrzeba dużej mocy a bateria elektryka nie jest w stanie dac dużo. Predkości powyżej 70km/h zazwyczaj uruchamiają silnik spalinowy gdyz to jest bariera przy której silnik elektryczny ma zbyt duże zapotrzebowanie a za male możliwości ( to nie plug-in by na elektryku lecial ok 130km/h bo bateria ma na tyle energi by ją dozowac do takiego zapotrzebowania). Przy takim zejsciu pojemnosci komputer może stawierdzić że lepiej nadywżkami energi silnika spalinowego ładowac bateriie niż ją bardziej rozładowywać bo może za chwilę kierowca bedzie chciał użyć tej energii

"d. zachowanie baterii hybrydowej: po przejechaniu ok 1,5 km bateria z poziomu ok. 1/3 naładowała się/wróciła do pełny "bez kreski", kilka minut pracy silnika na postoju nie zmieniło tego stanu. Podczas ok. 15 minutach "zabawy": szybami, ... czy wycieraczkami) - bateria hybrydowa zeszła do zera"
1,5km moim zdaniem to tak troche mało by naladowac baterię do pełna chyba że te 1,5km polegalo na rozpędzeniu się do predkości autostradowych a nastepnie pozwolenie na swodobne ładowanie się rekuperacją do prędkości miejskich to chyba wtedy ok. Na postoju silnik nie ma tak dużej mocy ładowania więc moge opisać jak to u mnie wygląda. Stojąc przed przejazdem kolejowym zdarza się że po 15min postoju juz się uruchomi silnik spalinowy i kolejne 15min to zajmuje mu naładowanie do połowy i konczy ładowanie( bo tak została napisana jego histereza) gdzie na początku było bez jednej kreski także 15min zabawy jest moim zdaniem jak najbardziej ok

2. Wpływ ewidentnie niesprawnej baterii na jazdę samochodem jest ogromy. Gdy nie ma ona totalnie pojemeności:
- spalanie z pewnością wzrośnie gdyż udział pracy na silniku elektrycznym bedzie minimalny ( tak jakbysmy mieli tylko silnik spalinowy),
- osiagi także spadną gdyz bez energi w baterii nie bedzie on wspomagał i dawał swojej mocy silnik elektryczny lub bedzie to robil bardzo krótko wiec głownie można stwierdzić ze zostaje nam moc silnika spalinowego
- zachowanie podczas odpalania w mojej opinii się nie zmieni ( jedynie sytuacja całkowicie uszkodzonej baterii powoduje unieruchomienie pojazdu)
- z racji konstrukcji i zamysłu naszych hybryd gdzie ruszanie zawsze odbywa się za pomocą silna elektrycznego przy małych predkosciach a w tandemie przy sportowym ruszaniu niska pojemnośc sprawi że ruszanie nie będzie płynne i bedzie w glownej mierze przebiegać za pomoca silnika spalinowego i może dojśc do małej czkawki przy ruszeniu w postaci że ruszy normalnie i w ułamku sekundy po ruszeniu bedzie takie jakby zatrzymanie chwilowe zamyślenie i dopiero kiedy komputer zadecyduje by uzyc silnika spalinowego ruszenie
- zatrzymanie w mojej opinie samo w sobie bedzie takie samo niezaleznie od stanu baterii a jedynie bardzo szybko np podczas postoju na światłach itp bedzie sie uruchamiał silnik spalinowy bo stan naładownia w chwilę spadnie do bardzo niskiego poziomu
ODPOWIEDZ

Wróć do „Lexus RX”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości