Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Czyli wszystkie porady oraz pomysły na własnoręczne przeróbki.
Yillirx
Nowy lex user
Posty: 11
Rejestracja: 17 wrz 2020, o 22:13
Model Lexusa: RX 450h
Skąd:: Beskidy
Kontakt:

Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: Yillirx »

Witam serdecznie

Popełniłem małą modyfikację swojego RX'a 450h polegającą na dodaniu ogrzewania postojowego elektrycznego. Modyfikacja na bazie dedykowanej grzałki Defa umieszczonej w bloku silnika.
Może kogoś to zainteresuje więc postanowiłem się tym podzielić.
Koszty: grzałka ok 315 zł - zakup na znanym portalu aukcyjnym lub popularnym sklepie motoryzacyjnym. Kable w tych samych miejscach lub na znanym portalu
ogłoszeniowym, gdzie można je kupić osobno. Całkowity koszt to ok 500zł.
d33.jpg
d33.jpg (143.79 KiB) Przejrzano 3858 razy
Efekty - pomijając obniżenie spalania (bo nie o to chodziło, chociaż też jest odczuwalne) - wydłużona żywotność silnika oraz poprawa komfortu termicznego.
Dużo wcześniej silnik dochodzi do optymalnej temperatury co przekłada się na większy komfort w kabinie.

Z góry przepraszam za amatorskie podejście do relacji.
Defa RX.pdf
(5.1 MiB) Pobrany 397 razy
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
carinus
Lex Master
Posty: 1843
Rejestracja: 28 lis 2010, o 19:29
Model Lexusa: RX400h,IS220d
Skąd:: lubuskie/Belgia
Kontakt:

Re: Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: carinus »

Jak długo grzałka musi pracować żeby nagrzać blok?Mam u siebie ogrzewanie postojowe mokre Eberspacher,zużycie paliwa ok.0,5-0,7l/h ale jakoś mrozów większych nie ma,więc potrzeby tez nie było żeby korzystać z tego dobrodziejstwa.Kiedyś w avensis miałem instalację Dafa wpiętą w układ wodny.Nie wiem czy takie rozwiązanie nie jest wydajniejsze niż mała grzałka w bloku silnika,nie miałem porównania.
Yillirx
Nowy lex user
Posty: 11
Rejestracja: 17 wrz 2020, o 22:13
Model Lexusa: RX 450h
Skąd:: Beskidy
Kontakt:

Re: Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: Yillirx »

W zależności od temp zewnętrznej. Dużych mrozów nie było to jeszcze wielkiej wiedzy nie mam, ale tak od 1,5 - 2,5 godz. Ostatnio jak jest okolicach 0st C to mam włączoną na 2 godz przed wyjazdem. Grzałka ma 400W więc trochę czasu potrzebuje. Z tego co podaje Defa to optymalnie jest do 3godz, ale to myślę jak już jest znacznie poniżej zera.
jes
Lex user
Posty: 136
Rejestracja: 30 paź 2010, o 20:44
Model Lexusa: GS 450H
Skąd:: Skoczów
Kontakt:

Re: Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: jes »

Fajnie zrobione, bez druciarstwa :ok:
Planuję w swoim GS450H dołożyć grzałkę - obym zdążył przed końcem zimy :biggrin2:
Awatar użytkownika
carinus
Lex Master
Posty: 1843
Rejestracja: 28 lis 2010, o 19:29
Model Lexusa: RX400h,IS220d
Skąd:: lubuskie/Belgia
Kontakt:

Re: Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: carinus »

Wczoraj z ciekawości załączyłem przed wyjazdem podgrzewacz.Na starcie pilot pokazywał temp.cieczy 3*,po pół godzinie aparaturka wyłączyła sie i pokazało 30*.Wnętrze też było nagrzane,bo włączona jest opcja dogrzewania kabiny z włączonym nawiewem.Pilot z komunikacją radiową pozwala uruchomić grzanie ze sporej odległości.Wszystko fajne tylko cena zabójcza.Gdyby nie to że kupiłem samochód z dobrodziejstwem inwentarza,nie targnął bym się na wydatek 8tysi na taki bajer.
Yillirx
Nowy lex user
Posty: 11
Rejestracja: 17 wrz 2020, o 22:13
Model Lexusa: RX 450h
Skąd:: Beskidy
Kontakt:

Re: Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: Yillirx »

Taka grzałka na pewno nie da tego komfortu. Jak ktoś chce, to za kwotę poniżej 400-500zł może dokupić ogrzewacz kabiny, który może być z powodzeniem wykorzystywany także jako przenośny do innego bądź kolejnego auta. Taki tandem można uzupełnić o sterownik i będzie porównywalnie z webasto. Plus to dużo niższy wydatek, minus to wymagany dostęp do zasilania.
Yillirx
Nowy lex user
Posty: 11
Rejestracja: 17 wrz 2020, o 22:13
Model Lexusa: RX 450h
Skąd:: Beskidy
Kontakt:

Re: Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: Yillirx »

jes pisze:Fajnie zrobione, bez druciarstwa :ok:
Planuję w swoim GS450H dołożyć grzałkę - obym zdążył przed końcem zimy :biggrin2:
Myślę, że będziesz zadowolony. Z tego co patrzyłem w Twoim przypadku grzałka ma 600W. Czeka Cię też trochę więcej pracy, bo grzałka wchodzi bezpośrednio w blok silnika i grzeje płyn. Ale w efekcie wydajność powinna być lepsza. Jak zamontujesz to się podziel obserwacjami.
U mnie bardzo ładnie to widać po czasie w jakim silnik dochodzi do optymalnej temperatury. Przy temp nieco powyżej zera jak teraz, wskaźnik temperatury wskazuje nagrzanie po 2,5 - 3,5km jazdy w zależności od warunków zewnętrznych oraz stanu naładowania baterii. Spalenie po pierwszych trzech km potrafi się obniżyć o 3-4ltr/100 w stosunku do tego co było przed montażem grzałki. Oczywiście wynik z dłuższej trasy już nie jest taki rewelacyjny. Jestem po 2 tankowaniach stosując poranne grzanie, więc na wnioski jeszcze trochę za wcześnie, ale obie średnie lepsze niż wcześniej.
Hybrydowy
Nowy lex user
Posty: 13
Rejestracja: 8 lis 2020, o 18:13
Model Lexusa: CT 200 h
Skąd:: Warszawa
Kontakt:

Re: Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: Hybrydowy »

Defa to świetna sprawa jak się ma gniazdko ;-) Ma swoje wady, ale ma też wiele zalet. Idealnym rozwiązaniem jest połączenie DEFA z Webasto lub Eberspächer. Tylko DEFA musi być kompletna... no prawie kompletna czyli grzałka silnika, prostownik i "farelka" do grzania wnętrza. Wtedy w domu podgrzewa się silnik, wnętrze i ładuje się akumulator, a w pracy grzeje się ogrzewaniem postojowym wykorzystującym paliwo. Układ idealny.
Jak ktoś się waha co do DEFA to nie ma czego się bać, nawet na gwarancji. Obecnie do w miarę nowych samochodów występują tylko grzałki kontaktowe czyli nie trzeba wydłubywać broków z silnika lub wcinać się w układ chłodzenia. To rozwiązanie w RX jest super.
Yillirx
Nowy lex user
Posty: 11
Rejestracja: 17 wrz 2020, o 22:13
Model Lexusa: RX 450h
Skąd:: Beskidy
Kontakt:

Re: Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: Yillirx »

To prawda, ale koszty webasta czy podobnego systemu są bardzo wysokie.
Co do kompletności - kompletny system też robi się drogi. Pełny komplet to grzałka silnika, bezpieczna farelka do kabiny, prostownik i sterownik.
Ale da się to rozwiązać taniej. Grzałkę i farelkę trzeba nabyć. I polecam bo mam oba elementy sprawdzone w codziennym użytkowaniu. Prostownik jest niepotrzebny a sterownik da się zastąpić dwoma czasówkami.
Taki system u mnie funkcjonuje i sprawuje się świetnie.
Gniazdka nie da się pominąć :)
Yillirx
Nowy lex user
Posty: 11
Rejestracja: 17 wrz 2020, o 22:13
Model Lexusa: RX 450h
Skąd:: Beskidy
Kontakt:

Re: Ogrzewanie postojowe silnika RX 450h - fotorelacja

Post autor: Yillirx »

Ostatnie ochłodzenie potwierdziło sensowność rozwiązania. Parę dni poniżej -10stC a silnik odpala bez ssania. Grzałem ponad 2godz przed startem co w efekcie prowadziło do pełnego nagrzania silnika na dystansie 2km. Do tego dochodzi ciekawa obserwacja zachowania układu hybrydowego. Znacznie wcześniej i intensywniej sterownik wykorzystuje baterię. Wnętrze też jest szybciej zagrzane co znów pozwala systemowi wyłączyć spalinę. Całość przekłada się już na odczuwalnie niższe zużycie paliwa - po 3 baku oceniam że oscyluje 0,2-0,5ltr/100km mniej. Tu dużo zależy od warunków na drodze jak i samego charakteru trasy. Zalegający śnieg lub błoto pośniegowe zawsze podbije zużycie. Dość powiedzieć, że mój RX w tych warunkach nie przekracza 9ltr/100 a w kabinie nastawione 22,5st. Codzienna trasa to 26km w jedną stronę. Kto będzie robił krótkie typowo miejskie trasy będzie bardzo miło zaskoczony od strony spalania. Ale od początku nie chodziło tu o obniżenie zużycia paliwa. Miło jednak, gdy to kompensuje koszty energii elektrycznej, które zresztą są śmiesznie niskie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości