[3UZFE] Wymiana lambdy

Czyli wszystkie porady oraz pomysły na własnoręczne przeróbki.
ODPOWIEDZ
owczar
Moderator
Posty: 3805
Rejestracja: 26 lut 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Kontakt:

[3UZFE] Wymiana lambdy

Post autor: owczar »

Ostatnio zapaliła się kontrolka CE. Szybka diagnoza i profilaktyczne kasowanie błędu wykazała usterkę grzałki sondy lambda - Bank 2 sensor 1.

Mały rekonesans w manualu i na rynku. Okazuje się, że fabrycznie siedziała tam sonda Denso.
Wszystkie 4 sondy miały jednakową moc grzałki - która powinna wynosić od 13 do 16Ohm.

Numery sond:
Lewa bank 1:
89465-50120
Prawa bank 2:
89465-50130
Tylne:
89465-50140- obie mają taki sam numer

Nie wiem ile kosztuje OEM, ale zamiennik Denso o jakości OE z dedykowaną wtyczką to ok 320-400zł w zalezności od źródła.
Denso oferuje też sondy uniwersalne, które sprzedawane są bez wtyczek. Są przeciwnicy tego typu sond, którzy twierdzą, że sondy mają inne pasmo itd. Zresztą są audiofile, którzy słyszą różnicę jak podłaczą swój wzmacniacz do gniazdka pozłacanym kablem (to nic, że w ścianie będzie zwietrzałem aluminium pamiętające Gierka) ;)
Moim zdaniem- zresztą nie tylko moim ważna jest moc grzałki, a zasada działania sondy jest taka sama i znormalizowana. Nie może być tak że jedna wskaże bogatszą, a inna uboższą mieszankę.
Nie wiem skąd wynika taka różnica w cenie- czy to jakaś kwestia praw Toyoty do wtyczki, bo na pewno nie koszt wtyczki :)

Tak czy inaczej w 3UZFE wszystkie sondy może zastąpić sonda uniwersalna DENSO DOX-0109 i takż też kupiłem. Wyszła 165zł z wysyłką. Uniwersalne sondy z powodzeniem stosowałem w drugim aucie i śmigają bezproblemowo- a tam poszła niższa półka- NTK.

W zestawie dostajemy sondę, 4 tulejki w izolacji do zaciśnięcia przewodów i smar miedziany.

Docinamy i łączymy przewody tak by zachować pierwotną długość przewodu. Nie lutujemy- chodzi o oporoność przewodów, a nie problem w lutowani. Z kwasem i w odpowiedniej temp nawet te przewody lutują się aż miło ;)

Tak wygląda gotowa sonda:
Obrazek
Obrazek

W przypadku LS430 sonde można wymienić z ziemi lekko podnosząc auto. Nie jest to miła praca, a dostęp taki sobie, ale na weekend musiałem mieć sprawne auto :)
Odkręcamy osłone silnika oraz demontujemy osłonę plastikową od strony koła. Mocowana na spinkę i plastikową nasadkę na wystający gwint.
Większym problemem może być wykręcenie sondy. Na rurze jest osłona termiczna. Jeśli sonda siedzi centralnie w otworze to wystarczy klucz:
http://polmarprojekt.pl/pl/1826-neo-11- ... -22mm.html

Ale u mnie raz, że nie było centralnie, a dwa, że nie miałem pod ręką klucza. Chciałem odkręcić płaskim. Próba demontażu osłony zakończyła się niepowodzeniem- śruby mocujące miały upalone łby. Przy próbie odgięcia od prawej strony jeden złbów się urwał- siła dwóch palców. Osłona dała się odgiąć i od strony nadloka można włożyć płaski klucz 22 którym da się odkręcić sondę.

Kabel jest przymocowany jedną spinką. Dodatkowo trzeba wyciąć kostkę.
Sondę wkręcamy na miejsce smarując gwint (tylko gwint) smarem miedzianym. Moja osłona trzyma się na 1 śrubie. Dała się nawet dogiąć o dość sztywno siedzi. Jej zamocowanie bez demontażu kolektora i wydechu nie będzie możliwe. Jest to mała osłona od dołu. Wkurza mnie gdy coś nie jest na swoim miejscu zamocowane na wszystkie śruby, ale w tym wypadku gra nie jest warta świeczki.

Tak wygląda sonda od dołu:
Obrazek

Na wykresach wygląda ok. Korekty w normie. W wekend dłuższa trasa więc zobaczymy jak będzie na dłuższą metę. Ale jestem dobrej myśli ;)
tofex
Lex user
Posty: 165
Rejestracja: 8 lis 2011, o 08:24
Model Lexusa: LS 400
Skąd:: Szczecin
Kontakt:

Re: [3UZFE] Wymiana lambdy

Post autor: tofex »

U mnie w LS 400 ta sonda (dox 0109) siedzi od 2 lat i jest ok. Błąd był również z powodu padniętej grzałki. Eksperymentalnie zamiast grzałki podłączyłem równolegle cztery pięciowatowe rezystory które dawały ok. 13 ohm, i błąd nie pojawiał się. Jedyna różnica, to że na zimnym silniku sonda bez grzałki wstawała po ok. 1,5- 2 minutach, a trzy pozostałe po ok. 30 sekundach.
owczar
Moderator
Posty: 3805
Rejestracja: 26 lut 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Kontakt:

Re: [3UZFE] Wymiana lambdy

Post autor: owczar »

Obejście z rezystorami można zastosować, ale nie jestem pewien czy ta grzałka nie dogrzewa sondy podczas równej jazdy, gdy temp kolektorów się obniża. Właśnie wtedy ECU wyrkywał problemy z sondą. Możliwe, że niekoniecznie to kwestia tylko wolniejszego wstawania, bo gdyby tylko o to chodziło to tak naprawdę żaden problem. ECU nie zdąży nawet przejść w Close Loop w tym czasie ;)

Tak czy inaczej dobrze wiedzieć, że sonda się spisuje ok :)

Dla sceptyków film z pracy sondy. Na pierwszym banku jest OEM. Na drugim banku uniwersalna. Korekty LTFT roznia się maks do 2 procent. Niestety nie mam porównania jak było na starej sondzie.

https://www.youtube.com/watch?v=_T7gRvv ... e=youtu.be
muzz
Lex Driver
Posty: 521
Rejestracja: 4 kwie 2015, o 20:44
Model Lexusa: IS200
Skąd:: WWA
Kontakt:

[3UZFE] Wymiana lambdy

Post autor: muzz »

Dobrze wiedzieć ze dox109 działa. U mnie to samo. Błąd grzałki.
Afrost
Lex user
Posty: 115
Rejestracja: 30 mar 2015, o 23:01
Model Lexusa: LS430
Skąd:: Białystok
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: [3UZFE] Wymiana lambdy

Post autor: Afrost »

Ja kupiłem z półtora roku temu oryginalną :) no i dziś zamówiłem nową ale tym razem Denso Dox 0238 z zarobioną wtyczką której zamiennikiem jest ponoć właśnie podawana przez Was sonda z numerkiem 109 więc jak widać jest zamiennik zamiennika. W piątek mi zamontują i oby moje problemy z bankiem 2 się skończyły.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość