Wiekszosc złych opinii o LPG dotyczy instalacji 1 gen na mixerze , czesto te instalacje miały bardzo ograniczone możliwości ustawień i bardzo często nie bardzo chciały współgrać z autami na wtrysku tak naprawdę nadawaly sie wyłącznie do aut z gaźnikami ewentualnie na wtrysku jednopunktowy miały kilka problemów przede wszystkim taki ze LPG czesto cofało sie w dolot i występowała detonacja co uszkadzało miedzy innymi dolot jak również przepływomierze , jesli takie auto posiadało , plusem ich bylo to ,ze byly poprostu tanie.
Na dzien dzisiejszy paraktycznie juz nie stosuje sie istalacji na mixerze , na dzien dzisiejszy najczęściej stosowana instalacja jest instalacja sekwencyjna , ktora ma znacznie wiecej opcji ,ustawień i duzo lepiej współpracuje z silnikiem .
Koszty instalacji LPG do auta 4 cyl to ok 2200-2300 do 6 cyl oczywiscie więcej , mozna juz zalozyc taka instalacje od ok 2800-3300 , mowa oczywiscie o instalacjach z tych niższych półek bo sa tez instalacje przekraczające 4tys i znacznie wiecej . Ludzie czesto tez narzekali ze padaja np pompy paliwa , i faktycznie tak sie zdarzalo , ale glowna przyczyna tego typu awarji był sam uzytkownik , ktory jak mial LPG nie mial praktycznie w baku nic PB , a nalezy pamietac ze majac LPG musimy miec kilka najlepiej kilkanacie litrow PB poniewaz jezdzac na LPG pompa od paliwa chodzi rowniez mimo ze nie uzywamy PB , a jesli bak jest pusty to sie ona poprostu zatrze.
Przed wyborem instalacji LPG musimy zadac sobie zasadnicznie pytanie ile robimy km nalezy pamietac przy tym ze auta z LPG pala srednio ok 10% wiecej LPG niz PB , jak rowniez to ze mimo ze mamy instalcje LPG zuzywamy tez PB , nowoczesne instalacje przełaczaja sie automatycznie przy temp ok 40'C wiec co za tym idzie do czasu gdy silnik nie osiagnie wlasciwej temp jedziemy na PB , wiec jesli do pracy mamy ok 7km to trzeba sie z tym liczyc , ze na PB zrobimy srednio ok 3-4km a na LPG ok 3km wiec w tym wypadku i tak bedziemy wiecej jezdzic na PB dodatkow nie zapomnijmy ze przeglad jest rowniez drozszy i co jakis czas nalezy wymienic filtr gazu.
Kolejna sprawa to ze mimo iz mamy LPG musimy od czasu do czasu robic KM na PB pozwala nam to nie doprowadzic do stanu zeby wtryski sie zapiekly nieuzywane , a tak jadac od czasu do czasu na PB pozwalamy im popracowac i przesmarowac sie. instalacje starszego typu pozwalały nam na odpaleniu auta na LPG wtedy szanse ze wtryski sie zapieka sa znacznie wyzsze na szczescie jest juz coraz mniej aut z starszymi instalacjami ,ktore byly bardzo zawodne i stad wiekszosci te negatywne opinie .
Czesto zdarza sie ze ludzie pisza ze LPG niszczy silniki , zdarza sie to bardzo rzadko i przyczyna jest zle ustawiona dawka LPG ktora przy zbyt ubogiej dawce moze doprowadzic do wypalania sie zaworow , ale to rowniez w wiekszosci tyczy sie starszych gen instalacji LPG . Obecne instalacje LPg posiadaja wlasne komp ktore zapisuja mapy paliwowe i LPG co pozwala nam duzo lepiej ustawic LPG w stosunku do benzyny ,te dwie mapy sa nalozone na siebie i wykreslaja nam sredni wykres pokazujacy zuzycie PB i LPG , nalezy pamietac zeby w mapie ustawic troche wieksza dawke LPG.
Nastepna sprawa to zakladajac LPG musimy sie nastawic ze na poczatku bedziemy musieli pare razy podjechac do gazmajstrow , zeby wprowadzic korekty ustawień , najczęściej występuje to po przebiegu ok 1tys km potem średnio robimy przegląd co 10tys km. Obecnie sa na rynku dostepne instalacje LPg z komp ktory juz podczas jazdy dokonuje korekty ustawien LPG .
Kolejna sprawa to , ze sa silniki ktore poprostu nie nadaja sie do przeróbki na LPG np GDI , FSI czy silniki wankla.
Bzdura jest , ze nie da sie zagazować silników Turbodoładowanych lub posiadających kompresor , idzie to zrobic sam mialem auto z Turbo saab 2,0t i chodzil bez wiekszych problemow jedynie co były trochę większe problemy z regulacja i na poczatku okazało sie , ze wtryski nie wyrabiały (byly za wolne) w przypadku aut z silnikami turbodoladowanymi i o wiekszej mocy problemem moga byc reduktory , ktore z reguly obsługują auta z nie większa moca jak 250KM ,tak podają producenci reduktorów w rzeczywistosci ta moc jest ok 220-230KM z większa maja problemy ,jest na to rozwiązanie należy zastosować wtedy 2 reduktory ,ale wiaze sie to niestety z wiekszymi kosztami.
Kolejny problem to spadek mocy , i tutaj rzeczywiscie auto podzczas jazdy na LPG ma mniej KM , ale jesli instalacja jest poprawnie wysterowana spadek mocy dla wiekszosci kierowcow bedzie wogole nie odczuwalna , kiedys sprawdzilismy roznice na hamowni i wyszła nam roznica miedzy LPG a PB ok 4KM przy mocy auta 140KM. Idealnym rozwiazaniem było by wysterowanie instalcji LPG na hamowni .
Zanim będziemy chcieli założyć instalacje LPG policzmy czy ona faktycznie jest nam potrzebna ile robimy km , czy sa to odcinki dlugie czy krotkie . I oczywiście należy jak najwięcej dowiedziec sie o gazmajstrach , bo nawet najlepsza instalcja LPG można źle założyć , a co za tym idzie będą z nia problemy. Dowiedzmy sie rowniez czy nasze auto bedzie chodziło na LPG , z tego co mi wiadomo większość Lexusów z lat produkcji 90 jak i tych starszych konstrukcji bezproblemowo chodzi na LPG, trudno mi powiedzieć jak znoszą LPG lexusy z nowszymi silnikami.
Obecnie instalacje LPG sa na dużo wyższym poziomie jak na poczatku lat 90 jak i również gazmechanicy rowniez sa badziej doinformowani , jakosc instalacji LPG poprawila sie na tyle ze coraz więcej firm zakladajcych LPG daje 2 lata gwarancji bez limitu km ,wiec to tez o czyms swiadczy , nie mniej nalezy uwazac w jakim zakladzie zakalda sie LPG.
Nastepny temat to w wiekszosci krajow LPG jest traktowane jako paliwo ekologiczne , w polsce nikt specjanie o tym nie mysli , bo my tu liczymy $$$ , ale zakladajac LPg przyczyniamy sie do ochrony srodowiska , i nikt nam nie zarzuci , ze mamy duży silnik i zanieczyszczamy środowisko ,coraz częściej zdarza sie , ze w dużych miastach europy , jesli chcesz założyć instalacje LPG dostaniesz dotacje od państwa , tak bylo z tego co pamietam chyba w Paryzu .
Niestety LPg to tez problem podstawowym problem jest ograniczony zasięg na LPG , to ze większości krajów nadal nie ma za duzo stacji z LPG , ale ta sytylacja coraz bardziej sie poprawia , no i dla mnie osobiście największy problem , to ze butle musiałem wstawić zamiast zapasowki , a zapasowke do kufra , a co sie z tym wiaze musialem sobie zagracic i tak nieduzy bagaznik , o ile na codzien to nie przeszkadza bo jakos wielce nie korzystam z bagaznika , o tyle podczas wyjazdu na wakacje nieduzy bagaznik iS plus zapasowka to juz wtedy zaczyna byc duzym problem spakowanie sie .Jest i na to sposób mozna kupic kpl naprawczy do opon , ale jakos nie mam do tego przekonania .
mam nadzieje ze znowu tych wypocin nie skasuje , moze to pomoze co niektorym w wyborze czy zakaldac LPG czy jezdzic na PB , bo jak sami wiemy Lexus mało nie pala ,a dla niektorych problem spalania wiaze sie z tym czy miec
