
- forum.jpg (16.46 KiB) Viewed 801 times
Dla potomnych na forum zrobiłem rysunek, najprościej jak się da. Po lewej stronie mamy ładowarkę w garażu ( 3 fazowa ).
3 fazy oznacza, że są trzy przewody, w których płynie prąd oraz 1 przewód tzw. neutralny.
Nasz samochód ma ładowarkę 1 fazową, czyli przyjmuje prąd tylko z 1 przewodu.
W związku z tym jeżeli ładowarka w garażu ma 3 przewody to tylko 1 zasila ładowarkę w samochodzie.
Dlatego pisałem, że w przypadku NX 450h+ nie ma znaczenia rodzaj ładowarki ( 3-fazowa czy 1-fazowa )
Kluczowe znaczenie ma natężenie prądu w przewodzie który dochodzi do samochodu ( czyli natężenie prądu dochodzące z naszej instalacji elektrycznej do ładowarki w garażu i sama ładowarka, która obsłuży prąd o dużym natężeniu )
Z fizyki w podstawówce wiemy, że moc prądu ( P ) równa się natężenie ( I ) x napięcie prądu ( U ), czyli P= I x U.
Napięcie w Polsce to ok. 240V na fazę, czyli w naszych obliczeniach, będzie stałe. W związku z tym moc prądu będzie zależała od natężenia.
W zależności od tego jakie jest natężenie prądu w gniazdku nasz samochód będzie ładował się wolniej lub szybciej.
Przyjmijmy, że maksymalnie możemy naładować 15 kW.
8A x 240V=1,92 kW / h
10A x 240V=2,4 kW / h
16A x 240V=3,84 kW / h
25A x 240V= 6,0 kW / h
32A x 240V=7,68 kW /h. i tutaj nie wykorzystamy pełnego potencjału 32A, bo ładowarka pokładowa przyjmie tylko 6,6 kW ( chociaż, tak jak ktoś pisał osiąga 7,2 kW i z moich obserwacji to prawda, bo też ładowałem z mocą ok. 7,5 kW )
Teraz nasze maksymalne 15 kW możemy podzielić przez powyższe wartości.
15 kW : 1,92 kW = prawie 8 godzin
15 kW : 2,4 kW = ok. 6 godzin 15 minut
15 kW : 3,84 kW = prawie 4 godziny
15 kW : 6,0 kW = ponad 2,5 godziny
15 kW : 7,68 kW = ok. 2 godziny
Oczywiście oprócz prądu w obwodzie musimy mieć odpowiednią ładowarkę, która obsłuży to nasze 8A-10A-16A-25A-32A
W przypadku samochodów z ładowarką 3-fazową ( niestety nie jest to NX ) każdy z trzech przewodów ładowarki w garażu prowadzi prąd do trzech przewodów ładowarki w samochodzie ( dlatego w przypadku NX a nie ma sensu ładowarka trójfazowa ). Wtedy mając trzy fazy każdą z natężeniem 16A ładujemy samochód z mocą 3 x 3,84 kW czyli ok 11 kw, a trzy fazy podpięte pod 25A mamy 3 x 6 kW = 18 kW, a pod 32A mamy 3 x 7,7 kW = ok 22 kW.