Strona 1 z 2

Skrzynia biegow

: 18 paź 2016, o 14:50
autor: Kafecz
Witam. Moze to moje urojenie a moze nie. Gdy silnik jest zimny, przy porannym rozruchu jest takie jakby szarpniecie. Nie wyrywa co prawda z siedzenia ale nie jest przyjemne. Poza tym przy zmianie z P na D jest spory opór i tez szarpniecie. Nie wiem czy to normalne czy nie. ASO nie widzi problemu. Poprzenim moim autem bylo bmw moze dlatego taki drobiazg przy zmianie boegow w Lexusie mi przeszkadza :).

Acha jeszcze jedno obiawy nasilają się gdy na dorze jest chłodno tj. Poniżej 10°C.

Re: Skrzynia biegow

: 18 paź 2016, o 21:49
autor: geniusz
Jedziesz zaraz po odpaleniu czy czekasz 2-3 minuty, aż się olej rozgrzeje?

Re: Skrzynia biegow

: 18 paź 2016, o 22:08
autor: pkobierecki
Jeśli jest mowa o wersji hybrydowej (bo tak masz w opisie) to faktycznie przy odpalaniu silnika benzynowego na postoju potrafi zadrżeć auto. W końcu silnik jest wzdłużnie :) Aczkolwiek nie potwierdzam u siebie szarpnięcia przy zmianie biegów. Włączenie "D" jest nieodczuwalne. Faktycznie istnieje opór który stawia wybierak podczas przełączania ale samo załączenie biegu do jazdy jest nieodczuwalne. W klasycznych napędach ze skrzyniami hydrokinetycznymi to norma ale nie w układzie hybrydowym.

Re: Skrzynia biegow

: 19 paź 2016, o 00:04
autor: Kafecz
Nie nie czekam az sie rozgrzeje. Powinienem? I teraz pytanie czy dźwignia zmiany biegów jest połączona ze skrzynią mechanicznie, czy tylko daje impuls przez wiązkę przewodów?

Re: Skrzynia biegow

: 19 paź 2016, o 09:16
autor: lukas78
Kafecz pisze:Nie nie czekam az sie rozgrzeje. Powinienem? I teraz pytanie czy dźwignia zmiany biegów jest połączona ze skrzynią mechanicznie, czy tylko daje impuls przez wiązkę przewodów?
Przy niskiej temperaturze i automacie wskazane jest chwilę po odpaleniu auta odczekać zanim się wrzuci bieg. Szczególnie przy wyższych przebiegach - z tym, że po wrzuceniu biegu taka skrzynia lubi się raczej "śliznąć" niż szarpnąć.
Dźwignia daje impuls elektryczny do skrzyni.

Re: Skrzynia biegow

: 19 paź 2016, o 11:24
autor: Kafecz
lukas78 pisze:
Kafecz pisze:Nie nie czekam az sie rozgrzeje. Powinienem? I teraz pytanie czy dźwignia zmiany biegów jest połączona ze skrzynią mechanicznie, czy tylko daje impuls przez wiązkę przewodów?
Przy niskiej temperaturze i automacie wskazane jest chwilę po odpaleniu auta odczekać zanim się wrzuci bieg. Szczególnie przy wyższych przebiegach - z tym, że po wrzuceniu biegu taka skrzynia lubi się raczej "śliznąć" niż szarpnąć.
Dźwignia daje impuls elektryczny do skrzyni.

Przebieg to 72 tys km. Wkurza mnie to ze czasami to wystepuje a czasami nie. Bylem u innego mechanika i wszystko bylo ok.

Re: Skrzynia biegow

: 19 paź 2016, o 15:02
autor: pkobierecki
Może ustalmy o jakim samochodzie rozmawiamy? W opisie masz GS 450h, kolega Ci daje rady do zwykłych skrzyń automatycznych ze sprzęgłem hydrokinetycznym.

Re: Skrzynia biegow

: 19 paź 2016, o 15:41
autor: Kafecz
GS 450h mk4. Skrzynia E-CVT.

Re: Skrzynia biegow

: 19 paź 2016, o 16:15
autor: pkobierecki
Czyli rady dotyczące grzania oleju i innych rytuałów których nikt nie stosuje tutaj tym bardziej nie mają zastosowania. W aucie Hybrydowym nie mamy przekładni z sprzęgłem hydrokinetycznym (potocznie zwanym konwerterem).
Więc wracając do dyskusji o napędzie hybrydowym:
-faktycznie odczuwalne jest uruchomienie silnika spalinowego
-faktycznie jak jest zimno rozruch może być nieco mniej przyjemny, dodatkowo efekt potęgowany jest tym, że silnik jest ustawiony wzdłużnie a nie jak w autach z mniejszymi silnikami poprzecznie.
-wybierak skrzyni stawia dosyć spory opór i mam tak od nowości

Teraz kwestia szarpania:
W żadnym samochodzie hybrydowym nie miałem szarpania (a w mojej rodzinie jeździ już 5 różnych hybrydek).
1.Czy to szarpnięcie występuje kiedy stoisz z mocno wciśniętym hamulcu i przełączasz z P na D?
2.Czy to zjawisko to jest podobne do efektu jaki jest w niektórych samochodach z zwykłymi skrzyniami automatycznymi, kiedy skrzynia załącza bieg do przodu i czujesz szarpnięcie, bo auto chce pełzać?
Jak przyjrzysz się działaniu układu zaraz po odpaleniu to możesz zauważyć takie zachowania skutkujące szarpnięciami:
-odpalenie silnika spalinowego
-podłączenie fizyczne silnika spalinowego i rozpoczęcie pracy jako generator (pojawiają się strzałki ładowania na monitorze przepływu mocy)

Może niekoniecznie szarpnięcie ma związek z samym załączeniem biegu "D" a z rozruchem układu hybrydowego. Może zbiega się to w czasie. Jest też opcja, że wolno przełączasz biegi i kiedy dasz po drodze na "N" to samochód na chwilę odłączy silnik spalinowy od skrzyni, po to, żeby za chwilę znowu go podłączyć na "D". Poobserwuj dokładnie co i kiedy szarpie i opisz dokładnie, bo dobrze było by wiedzieć kiedy następuje jakiś zgrzyt i czy wynika on z naturalnej pracy układu czy to coś nienormalnego.

Re: Skrzynia biegow

: 19 paź 2016, o 21:00
autor: Kafecz
Bardzo cenne uwagi. Sprawdze i opisze co i jak. Dzieki za zainteresowanie tematem.