[is200] LSD Szpera oznaczenia.
- endrju1
- Lex Master
- Posts: 1019
- Joined: 13 Feb 2015, o 17:11
- Model Lexusa: is200
- Skąd:: LLB
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Nie jest to mit, rzeczywiście takie zdanie znajduje się w książce. Oczywiście innej sekcji jest podane co ile trzeba olej w moście wymieniać, ale naprawy nie przewidywali (choć pewnie nie przewidywali też kręcenia bączków i palenia gumy co drugie skrzyżowanie).
Mitem jest tylko, że mercedes omal nie zbankrutował przez to, że te auta były tak mocne.
Mitem jest tylko, że mercedes omal nie zbankrutował przez to, że te auta były tak mocne.
-
- Lex user
- Posts: 45
- Joined: 27 Feb 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Niestety mylisz pojęcia i to bardzo. Torsen jest układem mechanicznym, w którym prędkość kół nie ma najmniejszego znaczenia- to nie wiskoza. W układach typu torsen- jak sama nazwa wskazuje tor(que)sen(sing) mamy do czynienia z różnicą momentów obrotowych na każde koło. Teoria o sprężynce to już Twój własny wymysł, gdyż jest to absolutna bzdura.dS wrote:Travis dobrze mówi. Ale pozwolę sobie uzupełnić jego wypowiedz.
W zwykłych autach szpera ma 20-30% , oznacza to ni mniej ni więcej że dopuszczalna jest różnica w prędkości obrotowej między kołami, a procenty mówią nam z jaką minimalną prędkością może kręcić się koło wolniejsze. Przy 20% jest to 20% prędkości koła szybszego.Czyli na 5 obr. koła szybszego koło wolniejsze musi się obrócić co najmniej 1.
-
- Lex user
- Posts: 45
- Joined: 27 Feb 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
No to zburzę troszkę Wasz szczęśliwy Świat- więcej momentu dostaje zawsze koło, które straciło przyczepność, a podział 1,2:1 zachodzi w przypadku, gdy przy lekkim dodaniu gazu na mokrej nawierzchni jedno z kół na chwilę dostało uślizgu. Czytam już "n"-tą stronę o rozpoznawaniu LSD i mam wrażenie, że połowa użytkowników myli LSD z zaspawanym na sztywno mostem.Damian87 wrote:dokładnie, w BMW jest szpera pytkowa a to zupełnie co innego, u nas normalnie dyfer zachowuje się jak otwarty mechanizm różnicowy, dopiero kiedy jedno z kół dostaje uślizgu drugie też łapie i zaczyna się zabawa![]()
![]()
![]()
dodam jeszcze że u nas jest torsen Typu T2 ze współczynnikiem TBR od 1,2:1 do 3:1 w przypadku 3:1 jedno koło dostaje 75% a drugi 25% momentu, natomiast w przypadku 1,2:1 jest to prawie 45%/55% czyli całkiem nieźle


Last edited by HetmanW on 7 Apr 2017, o 17:46, edited 1 time in total.
- endrju1
- Lex Master
- Posts: 1019
- Joined: 13 Feb 2015, o 17:11
- Model Lexusa: is200
- Skąd:: LLB
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
No tu się nie do końca zgodzę, może znawcą nie jestem i się mylę, ale z tego co mi na mechanice wytłumaczono, to torsen działa tak, że gdy różnica momentów jakie działają na 2 koła jest mniejsza niż zadana, to zachowuje się jak dyfer otwarty (dzięki czemu można autem normalnie skręcać), jednak kiedy różnica momentów będzie większa, to przekładnie ślimakowe zaciskają się na zębatkach i dyfer robi się sztywny (jak zaspawany), aż do ustania obciążenia, z wyjątkiem sytuacji, kiedy np jedno koło jest podniesione (nie działa na niego żadne tarcie), wtedy nie ma co zacisnąć przekładni ślimakowej i koło będzie się kręcić jak w dyfrze otwartym.HetmanW wrote:Po co więc układy LSD? Kiedy się je stosuje? PRZY MOCNYCH SILNIKACH, gdyż przy ruszaniu i przyspieszaniu są bardziej efektywne- gdy przy dużej mocy nie posiadamy LSD, to stoimy w miejscu i palimy jedną gumę, gdyż niemal 100% momentu obrotowego ucieka na obracające się koło, a w przypadku IS-a z LSD ok. 30% pójdzie na to drugie.
Ogólnie torsen nie jest urządzeniem potrafiącym odpowiednio procentowo rozłożyć momenty na koła, a jedynie potrafi zablokować się kiedy będą warunki ustalone przez producenta.
-
- Lex user
- Posts: 45
- Joined: 27 Feb 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Ja się z Tobą zgodzę, ale również nie do końca. Co do pierwszej części masz rację, ale w części "dyfer robi się sztywny (jak zaspawany)," już się mylisz. Jest to przekładnia o ograniczonym uślizgu, a nie blokada mostu. Zawsze przy uślizgu gdy różnica momentów przekroczy zadaną wartość będzie różnica w momentach przekazywanych na poszczególne koła. Model jaki przytoczyłeś wymagałby, aby torsen mógł przekazywać moment obrotowy w zakresie 0-100%, a jak wiesz niestety nie istnieją takie mechanizmy. Przy LSD podczas uślizgu jednego z kół, część momentu zostanie przekazana na drugie koło, ale będzie to mniejsza część. Układ otwarty nie będzie przekazywał prawie nic i pozwoli się kręcić "swobodnemu" kołu aż do momentu złapania przyczepności.endrju1 wrote:No tu się nie do końca zgodzę, może znawcą nie jestem i się mylę, ale z tego co mi na mechanice wytłumaczono, to torsen działa tak, że gdy różnica momentów jakie działają na 2 koła jest mniejsza niż zadana, to zachowuje się jak dyfer otwarty (dzięki czemu można autem normalnie skręcać), jednak kiedy różnica momentów będzie większa, to przekładnie ślimakowe zaciskają się na zębatkach i dyfer robi się sztywny (jak zaspawany), aż do ustania obciążenia, z wyjątkiem sytuacji, kiedy np jedno koło jest podniesione (nie działa na niego żadne tarcie), wtedy nie ma co zacisnąć przekładni ślimakowej i koło będzie się kręcić jak w dyfrze otwartym.HetmanW wrote:Po co więc układy LSD? Kiedy się je stosuje? PRZY MOCNYCH SILNIKACH, gdyż przy ruszaniu i przyspieszaniu są bardziej efektywne- gdy przy dużej mocy nie posiadamy LSD, to stoimy w miejscu i palimy jedną gumę, gdyż niemal 100% momentu obrotowego ucieka na obracające się koło, a w przypadku IS-a z LSD ok. 30% pójdzie na to drugie.
Ogólnie torsen nie jest urządzeniem potrafiącym odpowiednio procentowo rozłożyć momenty na koła, a jedynie potrafi zablokować się kiedy będą warunki ustalone przez producenta.
P.S.
Przeczytałęm drugi raz Twoją wypowiedź i wiem skąd błędne rozumowanie. Otóż Tobie na mechanice przedstawiono zasadę działania pierwszej wersji układu torsen i uwierz mi, że do niedawna myślałem w 100% tak, jak Ty. Niestety ze względu na brak konkretów na tym forum musiałem sam zasiegnąć informacji o LSD Lexusa- przepraszam- Toyoty z innych źródeł. Ta wersja montowana w IS-ach nie jest identyczna z starym układem torsen. Nie blokuje się automatycznie(co mogło prowadzić do awarii), a jedynie dzieli moment obrotowy pomiędzy koła.
Last edited by HetmanW on 7 Apr 2017, o 18:00, edited 1 time in total.
- endrju1
- Lex Master
- Posts: 1019
- Joined: 13 Feb 2015, o 17:11
- Model Lexusa: is200
- Skąd:: LLB
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Podnieś sobie jedno koło, wyłącz TRC i próbuj ruszyć, zobaczysz że mimo że masz torsena to jedno koło będzie się kręcić, ale wystarczy że to koło choć lekko przytrze o ziemię, to torsen się zaciśnie i auto pojedzie. Sprawdzane w hondzie civic VTI właśnie z torsenem.
-
- Lex user
- Posts: 45
- Joined: 27 Feb 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
W zasadzie odpowiedź masz w powyższym edicie mojego wcześniejszego posta. Torsen, to nie jest jeden układ- masz co najmniej 3 jego wersje, plus po kilka/ kilkanaście fantazji konstruktorów na temat każdej z nich i z tego co mi wiadomo, tylko pierwsza- od lat nie stosowana miała możliwość całkowitego zblokowania. Ale co tu dywagować na temat jakichś januszowych testów z podnoszeniem koła, czy ruszaniem z piskiem i liczeniem śladów- potentat w torsenach, czyli AUDI. Postaw quatro dwoma kołami na lodzie to się zdziwisz, że to AWD wcale nie będzie napędzało 4 kół, a jedynie 2- te, które będą w poślizgu. Dopiero reakcja ESP poruszy samochodem. Tam są 2 torseny.endrju1 wrote:Podnieś sobie jedno koło, wyłącz TRC i próbuj ruszyć, zobaczysz że mimo że masz torsena to jedno koło będzie się kręcić, ale wystarczy że to koło choć lekko przytrze o ziemię, to torsen się zaciśnie i auto pojedzie. Sprawdzane w hondzie civic VTI właśnie z torsenem.
- endrju1
- Lex Master
- Posts: 1019
- Joined: 13 Feb 2015, o 17:11
- Model Lexusa: is200
- Skąd:: LLB
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Tak, ale 2 różne typyHetmanW wrote:Tam są 2 torseny.

Co do lexusa, nie wiem jaki typ tam montują, nie rozbierałem.
-
- Lex user
- Posts: 45
- Joined: 27 Feb 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
Tu masz przekroje, ale za cholerę nie mogę się tam dopatrzeć kluczowych elementów:endrju1 wrote:Tak, ale 2 różne typyHetmanW wrote:Tam są 2 torseny.![]()
Co do lexusa, nie wiem jaki typ tam montują, nie rozbierałem.
http://www.tezzaworld.com/viewtopic.php?t=8897
-
- Lex user
- Posts: 45
- Joined: 27 Feb 2017, o 23:36
- Model Lexusa: IS
- Skąd:: Małopolska
- Contact:
Re: [is200] LSD Szpera oznaczenia.
"Endrju 1" mnie trochę zbił z tropu i poszperałem troszkę konkretniej odnośnie torsena i LSD w IS-ach. Okazało się, że faktycznie troszkę się myliłem,
ale tylko troszkę
LSD na torsenie przenosi większy moment obrotowy na koło dysponujące większą przyczepnością- nie jak pisałem wcześniej na koło w uślizgu. Następna sprawa- pomimo, iż przenosi moment płynnie, to jak pisał Endrju 1 - nie reguluje go. Albo jest 50:50(przy braku poślizgu), albo pełna różnica zadana przez producenta, czyli np. 30:10. Po prostu przejście pomiędzy tymi wartościami jest płynne. Za pomyłkę i pisanie bzdur przepraszam.
Jednak co do reszty miałem rację- torsen NIGDY NIE BLOKUJE mostu. Torsen ze względu na swą konstrukcję po prostu przekazuje zadaną przez producenta CZĘŚĆ momentu obrotowego z koła o słabej przyczepności, na koło z lepszą przyczepnością.
Tłumacząc na nasze- jeśli z LSD zatrzymacie się prawym kołem na lodzie, gdzie moment obrotowy potrzebny do zerwania przyczepności wynosi powiedzmy 10N*m, a TBR torsena wynosi 3:1, to na koło stojące na asfalcie zostanie przekazane 3*10Nm, czyli marne 30N*m, a nie cały moment obrotowy z silnika. Czemu? Ponieważ silnik nie generuje pełnego momentu bez obciążenia pomimo odpowiedniej prędkości obrotowej.
Poniżej wklejam link do filmu tłumaczącego zasadę działania torsen-a. Nie pasowało mi coś w nim jednak i okazało się, że mówią tam bzdury, gdyż przekładnie używane w torsenach są budowane z ślimacznic innego typu, niż sugeruje autor. Te używane w torsenie nie blokują się(jak twierdzi lektor), ale po prostu przenoszą moment obrotowy, choć mniej skutecznie- czyli uślizgują się, ale w sposób ograniczony- no i macie wytłumaczenie skrótu LSD z drugiej strony
Dokładnie torsena opisał koleś o nicku "techdaemon" w komentarzu pod filmikiem i poparł go przykładami.
https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A
Mam nadzieję, że nie zagmatwałem.


LSD na torsenie przenosi większy moment obrotowy na koło dysponujące większą przyczepnością- nie jak pisałem wcześniej na koło w uślizgu. Następna sprawa- pomimo, iż przenosi moment płynnie, to jak pisał Endrju 1 - nie reguluje go. Albo jest 50:50(przy braku poślizgu), albo pełna różnica zadana przez producenta, czyli np. 30:10. Po prostu przejście pomiędzy tymi wartościami jest płynne. Za pomyłkę i pisanie bzdur przepraszam.
Jednak co do reszty miałem rację- torsen NIGDY NIE BLOKUJE mostu. Torsen ze względu na swą konstrukcję po prostu przekazuje zadaną przez producenta CZĘŚĆ momentu obrotowego z koła o słabej przyczepności, na koło z lepszą przyczepnością.
Tłumacząc na nasze- jeśli z LSD zatrzymacie się prawym kołem na lodzie, gdzie moment obrotowy potrzebny do zerwania przyczepności wynosi powiedzmy 10N*m, a TBR torsena wynosi 3:1, to na koło stojące na asfalcie zostanie przekazane 3*10Nm, czyli marne 30N*m, a nie cały moment obrotowy z silnika. Czemu? Ponieważ silnik nie generuje pełnego momentu bez obciążenia pomimo odpowiedniej prędkości obrotowej.
Poniżej wklejam link do filmu tłumaczącego zasadę działania torsen-a. Nie pasowało mi coś w nim jednak i okazało się, że mówią tam bzdury, gdyż przekładnie używane w torsenach są budowane z ślimacznic innego typu, niż sugeruje autor. Te używane w torsenie nie blokują się(jak twierdzi lektor), ale po prostu przenoszą moment obrotowy, choć mniej skutecznie- czyli uślizgują się, ale w sposób ograniczony- no i macie wytłumaczenie skrótu LSD z drugiej strony

Dokładnie torsena opisał koleś o nicku "techdaemon" w komentarzu pod filmikiem i poparł go przykładami.
https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A
Mam nadzieję, że nie zagmatwałem.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests