Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnym dyfrze - przewodnik

Czyli wszystkie porady oraz pomysły na własnoręczne przeróbki.
Post Reply
User avatar
lynx
Lex user
Posts: 40
Joined: 7 May 2017, o 09:44
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Gdańsk
Contact:

Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnym dyfrze - przewodnik

Post by lynx »

Post przeniesiony z działu "Przeniesienie napędu", myślę że tutaj pasuje bardziej.

Poniżej fotorelacja z wymiany oleju w skrzyni rozdzielczej i tylnym dyferencjale w Lexusie RX300 4x4 (2001r. 201HP)

Zaczynamy od informacji ogólnych, w ww. samochodzie mamy w przeniesieniu napędu do wymiany następujące oleje (patrząc od przodu):
1. przedni dyfer - dzieli olej z automatyczną przekładnią, wymieniając olej w skrzyni załatwiamy za jednym razem dyfer - to jeszcze przede mną (fotorelacja w przyszłym tygodniu).
2. skrzynia rozdzielcza - wg instrukcji olej przekładniowy klasy API GL-5 80W-90, według korka w skrzyni 85W-90, a w Ameryce zalecają 75W-90, temat rzeka, ja poszedłem zgodnie z instrukcją. Potrzebna ilość oleju 0,9 l.
3. Tylny dyfer - olej przekładniowy tej samej klasy co w skrzyni rozdzielczej w ilości około 1 litra.

Skrzynia rozdzielcza jest charakterystycznie użebrowana (odprowadzanie ciepła) i znajduję się na wysokości wału (po środku samochodu), za skrzynią biegów, patrząc od przodu (Zdjęcie wskazuję też korek spustowy, który znajduję się po jej lewej stronie):

Image
Obie śruby maja rozmiar 24mm, do korka spustowego potrzebować będziecie płaskiego (najlepiej oczkowy bo śruba ma bardzo niski łepek), do śruby rewizyjnej zwykły nasadowy z przedłużką.

Zawsze przy wymianie jakiegokolwiek oleju, przed odkręceniem korka spustowego, sprawdźmy, czy uda nam się odkręcić drugi, przez który będziemy napełniali układ (pozwoli nam to uniknąć sytuacji w której będziemy uziemnieni, bo olej spuściliśmy ale nie możemy nalać nowego).
W przypadku skrzyni rozdzielczej korek ten znajduję się z jej tyłu (wszystkie opisy podaję stojąc przodem do samochodu) i wygląda następująco:

Image

Odkręcamy śrubę rewizyjną:

Image

Image

Teraz czas na korek spustowy:

Image

Image

Olej oczywiście "łapiemy" do pojemnika i po skończonej akcji odwozimy do zaprzyjaźnionego warsztatu do utylizacji.

Na kroku spustowym znajduję się magnes, jeżeli znajdziecie na nim większe drobinki metalu to macie kłopot (świadczy to o ścieraniu się którejś z zębatek), u mnie na szczęście czysto. Żeby była jasność, bardzo delikatny metaliczny pyłek (w formie pasty) jest naturalnym zjawiskiem (po to w końcu jest magnes):

Image

Obie śruby dokładnie czyścimy (szczególnie uważajcie na drobiny piasku jeśli działacie w terenie).

Image

Przy okazji porównanie świeżego oleju z tym co było w skrzyni:

Image

Image

Po lewej stary olej, po prawej nowy:

Image

Zakręcamy korek spustowy (nowa uszczelka na śrubie) i zaczynamy akcje napełniania skrzyni rozdzielczej, do jej przeprowadzenia użyjemy pompki do płynów (do kupienia na Allegro za około 20 zł).

Image

Montujemy wylot rurki w skrzyni (jako że działałem sam to przykleiłem rurkę taśmą, tak aby nie wylatywała w trakcie pompowania).

Image

Olej wpompowujemy do momentu aż zacznie się delikatnie wylewać ze skrzyni.

Image

Zakręcamy śrubę rewizyjną i gotowe, możemy się zabierać za tył.

Teraz dla odmiany będę stał przodem do tyłu samochodu.
Dyfer ma korek spustowy na samym środku (od spodu) a rewizję po swojej prawej stronie (przy półosi).
Jak zwykle zaczynamy od odkręcenia rewizji, tutaj potrzebny będzie długi imbus 10mm i może (w zależności od oporu), jakaś przedłużka.

Image

Image

Teraz odkręcamy dół i spuszczamy olej.

Image

Image

Również tutaj na korku spustowym znajdziemy magnes, sytuacją z wyczuwalnymi opiłkami metalu bardzo źle wróży dyferencjałowi (mieli się).
U mnie git, tylko delikatna "papka" i to w małej ilości.

Image

Korek czyścimy, zakładamy nową podkładkę i wkręcamy.

Image

Tutaj znowu warto porównać stary i nowy olej.

Image

Image

Powtarzamy operację z pompką, pompujemy do momentu aż olej zacznie się przelewać (niecały litr).

Image

Image

Zakręcamy i zrobione.

Cała operacja (bez pośpiechu w warunkach terenowych), zajęła mi trzy godziny.
Last edited by lynx on 23 Jun 2018, o 10:04, edited 3 times in total.
Agnes34
Nowy lex user
Posts: 9
Joined: 4 Sep 2017, o 09:50
Model Lexusa: ANIEWIEM
Skąd:: Warszawa
Contact:

Re: Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnim dyfrze - przewo

Post by Agnes34 »

Super wyjaśnione, krok po kroku, przyda mi się.
http://sklep-alkomaty.pl/alkomaty-elektrochemiczne/351-alkomat-alcofind-af-35--5906714485858.html
neo
Nowy lex user
Posts: 5
Joined: 25 Apr 2018, o 22:01
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Siedlce
Contact:

Re: Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnim dyfrze - przewo

Post by neo »

lynx,
czy mógłbyś podrzucić linkę do galerii z fotorelacji? Bo linki "obrazkowe" padły :-(
Z góry dziękuję.
User avatar
lynx
Lex user
Posts: 40
Joined: 7 May 2017, o 09:44
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Gdańsk
Contact:

Re: Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnim dyfrze - przewo

Post by lynx »

Powinno działać:)
neo
Nowy lex user
Posts: 5
Joined: 25 Apr 2018, o 22:01
Model Lexusa: RX300
Skąd:: Siedlce
Contact:

Re: Wym. oleju w skrz. rozdzielczej i tylnym dyfrze - przewo

Post by neo »

Dzięki wielkie!
Kawał dobrej roboty :-)
Post Reply

Return to “Zrób to sam”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests