IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Tuning zawieszenia, silnika, układu napędowego
Post Reply
User avatar
gmiter
Lex Master
Posts: 1247
Joined: 9 Mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Location: Gdynia
Contact:

IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post by gmiter »

Witam,

Chciałbym zapytać czy byłoby tutaj na forum zainteresowanie na zamówienie prostego dolotu - bez rezonatora od przepustnicy do przepływomierza? Robię projekt w SolidWorks w programie dla znajomego. Cenowo będzie wiadomo po obadaniu ile materiału pójdzie ale z tego co się orientuję to koło 200zł.

Na zdjęciu podgląd jak by to wyglądało - na dniach wrzucę swoją wizualizację. Grubość od 3 do 5 mm w zależności od wymagań ale w przypadku IS300 gdzie jest tam tylko zasysanie powietrza grubość nie jest istotna szczególnie ponieważ nie występuje ciśnienie.
Attachments
hps
hps
hps.JPG (98.01 KiB) Viewed 4532 times
User avatar
passat1978
Lex Driver
Posts: 614
Joined: 14 Nov 2010, o 10:42
Model Lexusa: gs 300
Skąd:: Łęczyca
Location: Łęczyca - Kutno
Contact:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post by passat1978 »

A co to ma dac?
Części do LEXUS GS 300 KMI
NR 790462651 Lub PW
User avatar
gmiter
Lex Master
Posts: 1247
Joined: 9 Mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Location: Gdynia
Contact:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post by gmiter »

Dosyć sporo wątków jest na forum IS (USA). Głównie to zmienia się dźwięk silnika, słychać mocniej auto - dwa jest płynniejsze przyspieszanie - rezonator wprowadza ogromne zawirowania w dolocie no i kolejna rzecz to rezonator ma ogromną powierzchnię nagrzewania się od kolektora dolotowego - prosty dolot to ukraca, jest dużo mniejsza powierzchnia. Inaczej też odprowadza ciepło od zwykłego plastiku.
owczar
Moderator
Posts: 3806
Joined: 26 Feb 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Contact:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post by owczar »

Rezonator nie wprowadza drgań, a pełni trochę inną rolę. Jak dla mnie to usunięcie da tyle złego co dobrego. Lepiej zrobić izolację seryjnego dolotu, choć to w praktyce kosmetyczna różnica.
User avatar
gmiter
Lex Master
Posts: 1247
Joined: 9 Mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Location: Gdynia
Contact:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post by gmiter »

[quote="owczar"][/quote]
Rezonator nie wprowadza drgań ale powoduje przepływ turbulentny - w przypadku silnika wolnossącego ma to duże znaczenie - doskonale wiedzą to osoby które badają przepływy płynów - przepływ będzie na pewno bliżej laminarnego. Powierzchnia nagrzewania od kolektora także się sporo zmniejszy przez eliminację rezonatora którego dolna część ma dużą powierzchnię i absorbuje dużo ciepła..
owczar
Moderator
Posts: 3806
Joined: 26 Feb 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Contact:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post by owczar »

Przepływ turbulentny jest nie jako efektem tych drgań - choć nie do końca, bo tworzony jest efekt fali, a rezonator reguluje jej częstotliwosć. Przepływ turbulentny to przepływ bardziej losowy, nieuregulowany. Dążenie do laminarnego przepływu nie ma sensu kiedy przepływ powietrza nie jest ciągły, stąd rezonator w dolocie. Odpowiednie "synchronizowanie" fali pozwala na wydajniejsze zasilanie silnika powietrzem. Rezonator działa tak, że dopasowuje częstotliwość do obrotów bo przepływ jest proporcjonalny do obrotów. Stąd jego nazwa - rezonator - czyli element wprowadzający rezonans.


Przy dużym zapotrzebowaniu na powietrze, przepływ jest tak duży, że nie przejmie wiele ciepła z dolotu. Przy małym zapotrzebowaniu przejmie, ale wtedy ta wyższa temp aż tak nie boli.

Te dwa linki w dokładny sposób wyjasniają jak dolot jest ważny. Nie chodzi tylko o grubą i zimną rurę...
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/do ... 1&type=pdf
http://zumotor.blogspot.co.uk/2008/06/t ... s-for.html
User avatar
gmiter
Lex Master
Posts: 1247
Joined: 9 Mar 2016, o 12:07
Model Lexusa: IS350
Skąd:: Gdynia
Location: Gdynia
Contact:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post by gmiter »

Ciekawą opcją jest dodanie "snorkela" http://my.is/forums/f221/is300-diy-tu-i ... on-442251/ który zapewnia utrzymanie wyższego ciśnienia statycznego w czasie jazdy - przed filtrem niż seryjna kierownica dolotu. Co do temperatury powietrza w wolnossącym faktycznie temperatura nie ma aż tak dużego wpływu na moc/moment. W V40 T4 jak było powyżej 25 stopni to płakałem jak jeździłem - moc totalnie cięło przez to, że temperatura w dolocie miała na wysokości przepustnicy około 50 stopni, dodanie dobrej jakości IC obniązło ją nieco ale w doładowanym silniku moc jest zimą :)
owczar
Moderator
Posts: 3806
Joined: 26 Feb 2014, o 11:53
Model Lexusa: Lexus
Skąd:: Polska
Contact:

Re: IS300 - prosty dolot bez rezonatora

Post by owczar »

Podejrzyj sobie temp powietrza w dolocie podczas jazdy. Na postoju sięga nawet 60-kilku stopni. Ale podczas jazdy jest niewiele wyższa niż temp na zewnątrz ;)

Na tym filmiku widać to wyraźnie:
https://www.youtube.com/watch?v=YNILRuXdlGo

To było jakoś wiosną. Przy wyższych prędkościach temp spada do 20 stopni.
Post Reply

Return to “Tuning mechaniczny”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests